‍‍‍‍دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۸۷ - ۲۱ ژوئيه ۲۰۰۸

بازداشت و آزادی زیدآبادی

به دنبال صدور حکم جلب،احمد زید آبادی دبیرکل سازمان دانش آموختگان با صدور قرار قانونی آزاد گردید

 

ادوارنیوز: دکتر احمد زیدآبادی دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران صبح یکشنبه بازداشت و بدنبال حضور در دادگاه با صدور قرار کفالت آزاد گردید.

 

به گزارش خبرنگار ادوارنیوز ماموران مجتمع قضایی کارکنان دولت صبح یکشنبه با مراجعه به منزل احمد زید آبادی،وی  را بازداشت کردند.

خانم محمدی گرگانی همسر احمد زید آبادی در گفتگوی کوتاهی با ادوارنیوز با تایید این خبر گفت: افرادی که خود را ماموران دادگاه کارکنان دولت معرفی می کردند با به صدا در اوردن زنگ منزل از آقای زید آبادی خواستند برای دریافت یک احضاریه به مقابل درب بیاید اما بعد از رفتن ایشان به جلوی درب منزل، وی را بازداشت کرده و با خود بردند.

عبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش اموختگان نیز با تایید صدور حکم جلب و قرار کفالت برای احمد زید آبادی گفت: ماموران دادسرای کارکنان دولت صبح یکشنبه آقای زید آبادی را جلب و به مجتمع قضایی میدان ارک منتقل می سازند.

مومنی با اشاره به تفهیم اتهام "تبلیغ علیه نظام"به زید آبادی افزود: قاضی در خصوص یکی از مقالات آقای زید آبادی که در آن به عدم وجود آزادی بیان در ایران اشاره شده بوده است، اتهام تبلیغ علیه نظام را تفهیم و همچنین سوالاتی را پیرامون پایگاه اطلاع رسانی سازمان دانش آموختگان ایران(ادوارنیوز) مطرح می سازد و نهایتا آقای زید آبادی با صدور قرار کفالت آزاد می شود.

سخنگوی سازمان ادوار تحکیم با محکوم کردن نحوه برخورد با دبیرکل این سازمان گفت: آزادیهای سیاسی و  حق فعالیت مدنی  از بدیهی ترین حقوق شهروندان است ، و دولت متعهد به پذیرش وتضمین این حقوق است. از اینرواجزاء حکومت موظف به حمایت از ایجاد وگسترش نهادهای مدنی و سازمانهای سیاسی به عنوان تقویت کننده بسترهای مشارکت مردم برای نهادینه کردن مشارکت مردم هستند.

در شرایطی که اصول متعددی در قانون برحق شهروندان در برخورداری از آزادیهای سیاسی و تشکیل احزاب به رسمیت شناختن امکان فعالیت آنها تاکید می کند ،برخلاف موازین قانونی فعالین سیاسی با فشارهای فزاینده ای از سوی برخی ارکان حاکمیت مواجه هستند .

مومنی با اشاره به جلب دکتر احمد زید آبادی گفت: برخوردی که منجر به صدور حکم جلب دبیر کل  سازمان ادوار  تحکیم جناب آقای زیدآبادی شد علاوه بر آنکه مغایر با حقوق قانونی شهروندان هست نشانگر نوع نگاه منفی به فعالیت احزابی است که رویکرد انتقادی نسبت به وضع موجود دارند..

عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ادامه داد اینگونه برخوردهای غیر حقوقی در خصوص فعالان سیاسی که به صورت رسمی و قانونی فعالیت می کنند جای نگرانی جدی دارد .زیرا زمانی که در جامعه با شخصیت های سیاسی شناخته شده و احزاب قانونی ودارای شناسنامه بی آنکه ترتیبات قانونی وحقوقی برای آنها به رسمیت شناخته شود اینچنین برخوردی صورت می گیرد ، با شهروندانی که فاقد تشکیلات و یا ناشناخته اند به چه شکلی برخورد می کنند و آیا اساسا حقوقی برای آنها متصور هستند؟ با کمال تاسف در حالی که قاضی می تواند با صدور احضاریه رسمی فعالان سیاسی شناخته شده را احضار کند، دبیرکل یک سازمان قانونی را در برابر منزلش جلب، و به دادگاه منتقل می سازند.

مومنی گفت: آقای احمد زید آبادی از فعالان خوشنام عرصه سیاسی و مطبوعاتی کشور است که تمامی فعالیتهای سیاسی ومطبوعاتی وی به شکل مدنی ومسالمت آمیز انجام می گردد .سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم) به عنوان نهادی که برای تحقق دموکراسی و حقوق بشر می کوشد خود را موظف به دفاع در قبال عملکرد اعضاء مجموعه وبخصوص دبیرکل سازمان می داند و به دلیل عملکرد شفاف و روشن اش آماده پاسخگویی به افکار عمومی و هر محکمه ای است.