‍‍‍‍شنبه ۲۹ تير ۱۳۸۷ - ۱۹ ژوئيه ۲۰۰۸

بازهم خشونتی به نام ناموس:

مرگ سیمین و اعتراضات جمعی

 

 پروین ذبیحی

 

تغییر برای برابری- پروین ذبیحی: روز 25 تیر ماه، روستای دزلی در منطقه اورامان ایران شاهد قتل زنی به نام ناموس بود که اعتراض اهالی و زنان مریوانی را برانگیخت و به حرکتی جمعی در اعتراض به سنت قتل های ناموسی تبدیل شد. زنان خشمگین مانع از کفن و دفن فوری مقتول شدند و با حمل پلاکاردهای اعتراضی جنازه خواهر خود را تا گورستان تشیع کردند.

 

سیمین نصرالهی 22 ساله اهل روستای دزلی در پی اختلاف و تهمت شوهرش به ارتباط تلفنی او با مرد دیگری، قهر کرده و به همراه فرزند 5 ساله اش به روستا و خانه پدری اش رفته بود. شوهر او ابتدا اعلام کرده بود که 4 میلیون تومان مهریه سیمین را تهیه و او را طلاق خواهد داد. و اکنون پس از گذشت 8 ماه به خانه پدر سیمین مراجعه کرده و ضمن عذرخواهی و اذعان به اینکه "زن من از گل پاک تر است" از سیمین خواسته بود که به خانه برگردد، سیمین نیز پذیرفته بود. اما یکی برادران سیمین به این دلیل که چرا سیمین بدون اجازه برادرانش چنین تصمیمی گرفته است خواهر خود را هدف گلوله قرار داد و متواری شد. بر سر مزار سیمین، یکی از فعالان مریوانی خانم جوان رودی، بیانیه جمعی از شهروندان مریوانی و اهالی دزلی را خواند. امضا کنندگان این بیانیه بااعلام این که قتل عمد تهدید آشکار امنیت اجتماعی است اقدام به قتل سیمین را تعرضی اشکار به ابتدایی ترین و مسلم ترین حقوق انسانی یک زن دانسته و اعتراض به این گونه فجایع و جنایات را ضرورتی تاریخی قلمداد کرده اند :«بی شک سکوت در برابر در خون تپیدن سیمین ها نتیجه ای جز تداوم خشونت و ناامنی نخواهد داشت... ».

 

بعد از خواندن بیانیه، شهین محمدی از فعالان اجتماعی و زنان با قرائت ایه ای از قران و تاکید بر برابری انسان ها در برابر خدا، اعتراض و خشم خودش را نسبت به قتل سیمین ابراز کرد.

 

سپس پروین ذبیحی فعال اجتماعی و زنان نیز سیمین را قربانی سیستم مردسالاری و سرمایه داری دانست و گفت زنان قربانیان اصلی این سیستم ها هستند.

 

سلام قادری فعال کارگری نیز گفت : هیچ انسانی حق گرفتن جان انسانی دیگر را ندارد. ما باید حافظ حقوق یکدیگر باشیم نه قاتل جان هم .

 

روحانی روستا نیز ناراحتی خودرا از قتل سیمین ابراز کرد و گفت او بی گناه کشته شد. یکی از اهالی نیز اعلام کرد من از همه کسانی که در اینجا حاضرند می خواهم بدانند که قتل ناموسی در فرهنگ این روستا نیست و مرگ سیمین نصراللهی را ناشی از وجود سنت زن کشی در این روستا ندانند.

 

سپس یکی دیگر از فعالان زن از همه حاضران خواست که یک دقیقه سکوت کرده و بر زمین بنشینند. پس از خاکسپاری سیمین زنان روستا به همراه فعالان زن مریوانی به دیدن مادر سیمین رفتند.