‍‍‍‍جمعه ۲۸ تير ۱۳۸۷ - ۱۸ ژوئيه ۲۰۰۸

اعدام زیر ۱۸ سال و پرونده صغرا

 

نسرین ستوده

 

مدرسه فمینیستی: وقتی پدر صغری با استفاده از حق ولایتش دختر خود را برای كار به منزلی در رشت سپرد او 9 سال بیشتر نداشت. اما وقتی به اتهام قتل پسر خانواده راهی زندان شد 13 ساله بود. از نظر قانون ایران، او دیگر بچه نبود. همین بود كه به مثابة آدم بزرگسالی محاكمه و محكوم به قصاص شد. قاضی رسیدگی كننده البته برای راحتی وجدانش چشم به روی آزارهای مكرر صغری كه مدعی بود توسط پدر خانواده صورت گرفته بود، بست و مطابق معمول شانه‌های كوچك صغری بود كه ضربات شلاق را تحمل كرد و نه شریك او. شریك او مانند بسیاری از پرونده‌ها نامعلوم و ناشناخته بود.

از آن تاریخ 18 سال می‌گذرد و صغری كه تمام این سالها را از زیر تیغ اعدام روزگار گذرانده است به دختری 31 ساله تبدیل شده است وكالت صغری را به اتفاق همكار محترم سركار خانم نسیم غنوی در اسفند/85 به عهده گرفتم از آن زمان تاكنون راههای مختلفی را برای رسیدگی مجدد به پرونده آزمودیم به این امید كه با رسیدگی مجدد به پرونده، نقاط ابهام آن برطرف و رأی بر برائت صغری صادر شود اما در آخرین اقدام كه تقاضای خود را به دفتر هیأت نظارت و پیگیری قوه قضائیه ارائه كردیم، قاضی رسیدگی كننده اظهار داشت كه حكم صادره خلاف بین شرع نیست و بنابراین قابل رسیدگی مجدد نمی‌باشد. اكنون و به این اظهار نظر حكم سابق صغری قابلیت اجرا یافته است و دخترك 13 ساله‌ای كه با این اتهام راهی زندان شد اكنون پس از 18 سال زندان، مستحق سپردن به چوبه دار است.

به یاد داشته باشیم:

اولاً- جنازه كودك در چاهی با درب سنگی پیدا شده بود كه از دختر 13 ساله مانند صغری تكان دادن درب چاه بر نمی‌آید.

ثانیاً- مجازاتی كه صغری تا بدینجا در زندان تحمل كرده است معادل یك حبس ابد و یا مجازات قتل در بسیاری از سیستم‌هایی است كه فاقد مجازات اعدامند.

ثالثاً- نقاط ابهام بسیاری در این پرونده وجود داشته كه علی‌القاعده باید منجر به صدور حكم برائت صغری می‌شده است كه نشده است.

رابعاً- صغری در زمان وقوع حادثه 13 سال بیشتر نداشته است و حتی اگر در فرض محال نیز تصور شود صغری مرتكب قتل شده است، وجدان عمومی مجازات اعدام را بر دختركان 13 ساله روا نمی‌دارد.

صغری از قربانیان بارز كار كودكان است. او بخش مهمی از زندگیش را در دوران كودكی و نوجوانی در گوشه زندان گذرانده است. اكنون زمان آن فرا رسیده است تا در پناه افكار عمومی قرار گیرد شاید وجدان جمعی بخشی از ظلم فاحش به او را جبران كند.