‍‍‍‍پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۳۱ ژوئيه ۲۰۰۸

واكنش كانون مدافعان حقوق بشر به اعدام ۲۹ نفر در تهران

 

كانون مدافعان حقوق بشر با صدور اطلاعیه‌ای به اعدام ۲۹ نفر در زندان اوین واكنش نشان داد. متن اطلاعیه به شرح زیر است:

 

هموطنان عزیز

بنا بر اخبار نشر شده در تاریخ ۶/۵/۱۳۸۷ ، ۲۹ نفر در زندان اوین به دار آویخته شدند. برابر اظهارات مسئولین قوه قضائیه ، قتل عمد ، تجاوز ، سرقت مسلحانه و... تحت عنوان اراذل و اوباش از اتهامات مطروحه بوده است. کانون مدافعان حقوق بشر

اولا": از جعل عناوینی مانند اراذل و اوباش نظر به اصل قانونی بودن جرم و مجازات و فقدان عنوان فوق در مسائل کیفری اعلام نگرانی عمیق می نماید. متأسفانه در سالهای اخیر در ایران تعدادی بطور دسته جمعی اعدام گردیدنــد ، این امر تا آنـجا پیش رفته که مع‌الاصف ، ایران از لحاظ تعداد اعدام شدگان در جهان رتبه دوم را دارا می باشد.

 

ثانیا": صرفنظر از ماهیت اعمال ارتکابی ، نحوه دستگیری و محاکمه ، مرجع صالح و مراحل دادرسی و حق داشتن وکیل ، از جمله حقوق مسلم متهمین بوده که هیچ مقامی حق سلب آن از متهمین را نداشته و در صورت وقوع ، متخلف قابل تعقیب خواهد بود. به نظر می‌رسد اعدام شدگان از سیستم دادرسی منصفانه بی‌بهره بوده‌اند.

 

کانون مدافعان حقوق بشر بنا بر اهداف خود در دفاع از حقوق بنیادین انسانی با نوع مجازات اعدام مخالف بوده و معتقد است به تبعیت از سازمان ملل متحد ، اعدام باید از فهرست مجازات تمامی کشورها حذف گردد، زیرا اعمال مجازات اعدام هیچ تأثیری در کاهش جرم نداشته ، بلکه در دراز مدت موجب تشدید مجازات خواهد گردید.

 

کانون مدافعان حقوق بشر

۷/۵/۱۳۸۷