يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۸ ژوئن ۲۰۰۸

اوضاع بحرانی در دانشگاه تربیت معلم و ادامه اعتصاب غذای دانشجویان

 

«افزايش نيروهای امنيتی در اطراف دانشگاه تربيت معلم کرج»

 

ادوارنیوز: در حالیکه 6 روز از آغاز اعتراضات دانشجویی دانشگاه تربیت معلم می گذرد و بیش از 80 دانشجوی این دانشگاه در اعتراض به مشکلات صنفی دست به اعتصاب غذا زده اند معاون دانشجویی این دانشگاه در گفتگو با ایسنا خواسته های دانشجویان مبنی بر تغییر برخی مدیران این دانشگاه را غیر قابل تمکین دانسته است. وی همچنین تلویحا اعتصاب غذای دانشجویان را تایید و از صدور احکام کمیته انضباطی برای 8 دانشجو خبر داده است. وی همچنین برای تحت تاثیر قرار دادن اخبار اعتصاب غذای دانشجویان گفته است دانشجویان آبمیوه و آب مصرف می کنند!

دکتر کشاورز همچنین به عدم دیدار دانشجویان با مسوولان دانشگاه اذعان کرده و خبر جلوگیری از اعزام دانشجویان متحصن به بیمارستان را تکذیب و خبر اعزام یک دانشجو به دلیل اعتصاب غذا به بیمارستان را تایید کرده است.

گفته های این مسوول دانشگاه در حالی انجام می شود که بنا بر گزارش خبرنامه امیرکبیرتحصن و اعتراضات دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران همچنان ادامه دارد. اعتراضات دانشجویان از پنج شنبه گذشته و به دلیل کیفیت نامناسب غذا، مشکلات آموزشی و صنفی و فشارهای وارده از طرف حراست دانشگاه، آغاز شد ولی به دلیل بی توجهی مسئولین، دانشجویان از روز شنبه در پردیس کرج متحصن شدند.

تحصن دانشجویان طی روزهای گذشته علیرغم تعطیلات رسمی در کشور ادامه پیدا کرد و مسئولین دانشگاه نیز با استفاده از این تعطیلات فشار را بر دانشجویان بیشتر کرده و با اقداماتی نظیر ایجاد اختلال در سیستم های موبایل و اینترنت در دانشگاه، قطع آب آشامیدنی، تماس با خانواده های دانشجویان و تهدید آنان، سعی داشتند تحصن دانشجویان هر چه سریعتر پایان یابد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، روز گذشته فرماندار کرج همراه با حبیبی از مسئولین معاونت دانشجویی دانشگاه برای مذاکره با دانشجویان وارد دانشگاه تربیت معلم شدند که حضور فرماندار کرج باعث اعتراض دانشجویان شد. دانشجویان با “هو” کردن و اعتراض به فرماندار، خواستار خروج وی از دانشگاه شده و اعلام داشتند اعتراضات دانشجویان ارتباطی با فرمانداری نداشته و دانشجویان فقط با مسئولین دانشگاه مذاکره می کنند.

همچنین روز گذشته افتخاری از مسئولین کمیته انضباطی دانشگاه صدور احکام انضباطی برای ۸ نفر از دانشجویان را اعلام کرد و قصد داشت این احکام را در تحصن دانشجویان قرائت کند که دانشجویان مانع این کار وی شدند. دانشجویان در اعتراض به وی شعارهایی نظیر “مسئولین بی کفایت ، استعفا استعفا” ، “حراست برو گمشو” و “با احضار وبا تهدید ساکت نمی نشینیم” سر دادند. صدور احکام کمیته انضباطی در تعطیلات در حالی برای دانشجویان صادر می شود که مسئولین دانشگاه تعطیلات دانشگاه را دلیل عدم رسیدگی به خواسته های دانشجویان بیان کرده اند.

اعتصاب غذای بیش از ۷۰ نفر از دانشجویان همچنان ادامه دارد که بر اثر ضعف جسمی و فشارهای وارده بسیاری از دانشجویان به بهداری دانشگاه منتقل شده اند. شب گذشته نیز دانشجویان از ساعت ۹ تا ۱۲ شب با برپایی تریبون آزاد در مقابل خوابگاه دختران به اعتراضات خود ادامه دادند. در این تریبون آزاد که با استقبال دانشجویان همراه بود، بیش از ۱۰۰۰ تن از دانشجویان حضور داشتند و بیانیه هایی از طرف دیگر دانشگاه ها در حمایت از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم خوانده شد.

بازگرداندن سالن مطالعه مرکزی، استاندارد سازی خوابگاهها، بهبود امکانات رفاهی، عدم برخورد انضباطی با دانشجویان متحصن، عزل جعفری معاونت دانشجویی دانشگاه، عذرخواهی رئیس حراست به دلیل ارعاب خانواده های دانشجویان، و به تعویق افتادن یک هفته ای امتحانات از خواسته های دانشجویان می باشد.

 

«افزايش نيروهای امنيتی در اطراف دانشگاه تربيت معلم کرج»

 

فرین عاصمی

رادیو فردا تحصن دانشجويان دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج وارد نهمين روز خود شد. اين در حالی است که تعدادی از دانشجويان متحصن از يک هفته پيش در اعتصاب غذا بسر می برند.

تا روز شنبه ۱۳۰ دانشجوی اين دانشگاه تحت حضور نيروهای امنيتی و حراست دانشگاه، در اعتصاب غذا بسر می برند.

يکی از فعالان دانشجويی که از نزديک اين تحصن و اعتصاب غذا را دنبال کرده، در گفت و گو با راديو فردا درباره آخرين جزييات تحصن و اعتصاب غذای دانشجويان دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج می گويد:«  تعداد دانشجويان اعتصاب غذا کننده روز شنبه به ۱۳۰ تن رسيد. تعدادی از دانشجويان روز جمعه به بهداری دانشگاه منتقل شدند و سرم به آنها وصل شد. در مجموع با توجه به تعداد روزهايی که دانشجويان در اعتصاب غذا هستند، وضعيت روحی آنها بسيار مناسب است و همچنان مقاوم هستند و می خواهند اعتصاب غذا را تا رسيدن به خواسته هايشان ادامه دهند.»

اين فعال دانشجويی در ادامه می افزايد:« شرايط امنيتی پيچيده تر از روزهای گذشته شده است. با توجه به اينکه از روز يکشنبه تعطيلات رسمی در ايران به پايان می رسد و شهر شلوغ تر خواهد شد، بر تعداد نيروهای انتظامی و پليس در مقابل در دانشگاه افزوده شده است. در داخل محوطه دانشگاه هم بر تعداد خودروهای دانشگاه با پلاک های دولتی افزوده شده است. بيم آن می رود که فشارهای ماموران حراست و امنيتی بر دانشجويان افزايش يابد.»

در روزهای آينده قرار است امتحانات بر اساس برنامه ريزی های قبلی آغاز شود.

يکی از فعالان دانشجويی که از نزديک تحصن و اعتصاب غذا در دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج را دنبال کرده، در اين باره به راديو فردا می گويد:« دانشجويان متحصن اعلام کرده اند تا رسيدن به خواسته هايشان و امضای رييس دانشگاه مبنی بر رسيدگی به خواسته های متحصنين، به تحصن و اعتصاب غذای خود ادامه داده و در امتحانات شرکت نخواهند کرد.  با اين حال هنوز از سوی مقامات دانشگاه پاسخی رسمی به مطالبات دانشجويان داده نشده است.»

مهديه گلرو، فعال دانشجويی که از نزديک تجمع و اعتصاب غذای دانشجويان دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج را دنبال کرده، پيشتر در گفت و گو با راديو فردا درباره فشارهای وارد شده بر دانشجويان متحصن گفته بود:« دانشجويان برای مصاحبه و ارتباط داشتن با خبرگزاری ها تحت فشار شديد هستند و از مصاحبه با آنان به شدت منع شده اند. ارتباط تلفنی با دانشجويانی که در دانشگاه متحصن هستند به سختی  برقرار می شود و خطوط تلفن همراه به شدت دچار اختلال است. به دليل تعطيلات در ايران فعالان دانشجويی سعی می کنند خبرها را به رسانه ها برسانند.»

در وبلاگ دانشجويان متحصن دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج منتشر شد مبنی بر اينکه با ,جود تعطيل بودن ايران و دانشگاه ها، برای ۸ تن از دانشجويان متحصن احکام انضباطی صادر شده است.

به گفته فعالان دانشجويی، دانشجويان متحصن مرتب از سوی مقامات دانشگاه تهديد می شوند که پس از اين تحصن و اعتصاب غذا قادر به ادامه تحصيل در اين دانشگاه نخواهند بود.

در خواست دانشجویان

 دانشجويان متحصن طوماری از خواسته ها و مطالباتشان تهيه کرده و از رييس دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج خواسته اند آن را امضاء کند تا دانشجويان از ده روز بعد از رسيدن به خواسته هايشان در امتحانات شرکت کنند.

با اين حال هنوز مقامات دانشگاه پاسخی رسمی به اين خواسته و ديگر خواسته های دانشجويان متحصن نداده اند.

دانشجويان اين دانشگاه می گويند خواسته هايشان صرفا صنفی و آموزشی است و خواستار برکناری معاونت آموزشی دانشگاه، برکناری معاونت امور فرهنگی و فوق برنامه، بهبود امکانات رفاهی، عدم احضار متحصنين به کميته انضباطی و عذرخواهی کتبی رياست دانشگاه از دانشجويان و خانواده ها آنان به دليل اتهام ها نادرست شده اند.

حضور بسيجيان در ميان متحصنين

به گفته يکی از دانشجويانی که اين اعتصاب غذا و تحصن را از نزديک دنبال کرده است، جمعه شب طبق روال ۸ شب گذشته، تريبون آزادی در دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج برگزار شد.

 وی می گويد:« جمعه شب بار ديگر مانند پنجشنبه شب، تعدادی از دانشجويان بسيجی به جمع متحصنين آمدند و دانشجويان بار ديگر آنها را دور کردند. دانشجويان بسيجی که حدود ۱۰ تا ۱۵ تن بودند، طوماری تهيه کرده بودند که می خواستند برای حاضر شدن دانشجويان سر جلسات امتحان روز يکشنبه امضاء جمع کنند اما دانشجويان متحصن اين مساله را نپذيرفتند.»

دانشجويان متحصن دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج، با انتشار نامه ای به مردم ايران نوشته اند:« مسوولان دانشگاه لحظه به لحظه به فشار خود بر دانشجويان متحصن می افزايند . گويا در خيال خام خويش اينگونه می پندارند که با اين اعمال فشار می توانند عزم ما را سست کنند».

این دانشجویان افزوده اند:«بی شک فشارهايی همچون تهديد و ارعاب خانواده های دانشجويان متحصن، قطع آب، ايجاد اختلال در تلفن های همراه ، قطع اينترنت دانشگاه، زندانی کردن دانشجويان در محل تحصن، افزودن نيروهای ناشناس در لباس حراست، ممانعت از بردن دانشجويانی که از لحاظ جسمانی بسيار ضعيف شده اند، به بيمارستان و تزريق داروی ديازپام به دانشجويان ضعيف شده برای سست کردن و  خواب آلودگی دانشجويان ، که عکس و فيلم آنها همه موجود است اما ما به دليل کمبود امکانات موفق به انتشار آنها نشده ايم، بدور از شرافت انسانی است و کسانی هم که در برابر اين حوادث سکوت اختيار می کنند، بايد جواب پس دهند.»

حمايت دانشگاه های از  تحصن

تا کنون دفتر تحکيم وحدت، انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير، دانشگاه علامه طباطبايی، دانشگاه سهند تبريز، دانشگاه لرستان، دانشگاه شيراز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شهرکرد و دانشگاه تهران از تجمع و اعتصاب غذای دانشجويان دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج حمايت کرده اند.

دفتر تحکيم وحدت با انتشار بيانيه ای خواستار رسيدگی مسوولان به خواسته های دانشجويان تربيت معلم پرديس کرج شده است.

در اين بيانيه آمده است:« دانشجويان دانشگاه تربيت معلم در حالی به تحصن واعتصاب غذا پرداختند و حال تعداد زيادی از آنها وخيم گزارش می شود  که قريب به ۳ ماه  پيش طوماری  هزار و پانصد  امضايی  به  وزارت علوم ارسال داشتند وخواستار حل مشکلاتشان شدند که درخواست آنها  با برخورد نامناسب مسئولين وزارت علوم پاسخ داده شد. ازسوی ديگر مسئولين اين دانشگاه کليه تشکلهای منتقد را تعليق يا منحل کرده اند و عملا راهی به غير از تحصن و  اعتصاب غذا برای بيان خواسته های اين دانشجويان باقی نمانده است».

این بیانیه می افزاید:« در اين ميان مسئولين به جای آنکه به خواسته های اين دانشجويان توجه کنند آب را بر آنان قطع  می کنند و برای ۸ تن از دانشجويان متحصن در ايام تعطيل وبدون تشکيل جلسه قانونی حکم تعليق از تحصيل صادر می کنند و به تهديد دانشجويان و خانوادهايشان می پردازند و در نهايت به دروغ پراکنی برعليه دانشجويان پرداخته و در گفت وگو با  خبرگزاری تحت امر وزارت علوم (ايسنا) خواسته های دانشجويان را غير قابل برآورده شدن می خوانند و منکر اعتصاب غذای دانشجويان  می شوند و در نهايت نيز آن خبرگزاری وابسته  مدعی  می شود که دانشجويان مانع ورود مسئولين برای گفتگو می شوند.»

انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه امير کبير نيز با صدور بيانيه ای از تحصن و اعتصاب غذای دانشجويان دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج حمايت کردند.

در بيانيه انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير آمده است:« انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير ضمن ابراز همبستگی با دانشجويان متحصن تربيت معلم پرديس کرج، حمايت از مطالبات بر حقشان و تحسين استقامت و پايداری دانشجويان ، برخوردهای تهديد آميز مسوولان دانشگاه با دانشجويان را محکوم کرده و تاکيد می کند که ادامه فشار بر دانشجويان و سياست های سرکوب گرانه ای که به قصد ارعاب و خاموش کردن هر گونه ندای منتقد در دانشگاه ها اعمال می شود، در کنار باقی ماندن روسای انتصابی و مديران بی لياقت در دانشگاه های نتيجه ای جز افزايش پتانسيل اعتراضی دانشجويان نخواهد داشت. »

اين بيانيه در ادامه می افزايد:« تحصن های دانشگاه های شيراز، سهند ، تربيت معلم و غيره اولين نبوده و آخرين آنها نيز نخواهد بود.»

دانشجويان دانشگاه سهند نيز که چهل روز پيش دست به اعتصاب غذا و تحصن زده بودند و موفق به رسيدن به تمام خواسته هايشان شدند، در حمايت از دانشجويان تربيت معلم پرديس کرج بيانيه ای صادر کردند.