شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۶ - ۶ اکتبر ۲۰۰۷

فاخته صمدی در آستانه اعدام قرار گرفت

 

هفته نامه اشراق: فاخته صمدی، دختری که مدعی است در دفاع از خود و در شرایطی نامتعادل و در حالی که در خانه آن مرد زندانی شده بوده او را به قتل رسانده در آستانه اعدام قرار گرفت.

تا پیش از این وکیل مدافع او تلاش می‌کرد تا بدون جنجال‌سازی و به دور از هیاهو از خانواده مقتول رضایت بگیرد ولی ۲۶ شهریورماه امسال خانواده مقتول با دریافت حکم استیذان از قوه قضاییه اجرای اعدام را به اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران سپرده‌اند.

فاخته صمدی یکی از معدود متهمانی است که گرچه مرتکب قتل شده است اما بررسی شرایط و اوضاع و احوال او حکایت از آن دارد که این دختر نمی‌توانست در آن شرایط غیر از این عمل مرتکب شود.

این دختر خود دانشجوی رشته حقوق بوده که به دلیل ازدواج نامناسب در شرایطی قرار می‌گیرد که مجبور به رها کردن درسش می‌شود. شرایط نامتعادل ازدواج اول او را در موقعیتی خطرناک قرار می‌دهد تا آنجا که برای یک بار نیز سقط جنین می‌کند. با وجود این و در حالی که از سوی شوهر اولش تحت فشار بوده از سوی خانواده‌اش نیز طرد شد. بالاخره او از همسر اول جدا شد واز شمال کشور به تهران آمد و در یک دندانپزشکی به عنوان منشی مشغول به کار شد تا زندگی جدیدی را آغاز کندو این در حالی بود که به سبب همین وضعیت نامتعادل پزشک قرص‌های مخصوصی را برای او تجویز کرده بود که عدم مصرف آنها او را در موقعیتی ناخوشایند از نظر رفتاری قرار می‌داد.

در این مطب دندان‌پزشکی مردی ٨۰ ساله برای معالجه رفت و آمد داشت که بعد از مدتی به فاخته پیشنهاد داد که پرستار خصوصی او شود و در خانه او مستقر و انجام امور او را به عهده گیرد.

این مرد پس از آنکه مدتی فاخته را در خانه به عنوان پرستار به خدمت گرفت به او پیشنهاد ازدواج داد. فاخته در همان زمان با جوانی هم سن و سال خود نامزد کرده بود و خود می‌گوید :« من فقط مثل یک پدر به او ( مقتول ) تکیه کرده بودم اما او به من جور دیگری نگاه می‌کرد».

با مخالفت فاخته در مقابل پیشنهاد مقتول مرد ٨۰ ساله قرص‌های فاخته را از او گرفت ، در خانه را روی فاخته قفل کرد و تلفن را نیز قطع کرد تا با محبوس شدن این دختر شرایط گرفتن بله مهیا شود.

با این اتفاق تنها وضع روحی فاخته نامتعادل‌تر شد و در نهایت فاخته برای آنکه از دست مرد ٨۰ ساله بگریزد با زدن ضربه‌ای به وسیله میله‌ای آهنی به سر او را مجروح کرد که همین ضربه منجر به مرگش شد.

دکتر علی نجفی‌توانا، وکیل مدافع فاخته با استناد به نظریه پزشکی قانونی مبنی بر وضعیت نامتعادل روحی فاخته خواستار توجه به وضعیت منجر به بروز حادثه شد ولی دستگاه قضایی در صدور حکم به این نکات توجهی نکرده است.

مهوش شیخ‌الاسلامی، مستند ساز، در دو فیلم ماده ۶۱ و قاتل مقتول، به ماجرای این دختر پرداخته است و حرف‌های او را در مورد آن حادثه نقل کرده است.