چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹ مارس ۲۰۰۸

هیوا بوتیمار مجدداً به اعدام محکوم شد

 

هیوا بوتیمار(عبدالواحد)  فعال کرد مریوانی برای بار دوم از سوی دادگاه انقلاب شهرستان مریوان به اعدام محکوم شد.

پیشتر حکم اعدام این فعال کرد از سوی شعبه 32 دیوان عالی کشور در مرحله تجدید نظر بدلیل اشکالاتی در پرونده نامبرده نقض شده بود.

صدور حکم اعدام مجدد برای بوتیمار هنوز بصورت کتبی به دست هیچ یک از اعضای خانواده و یا وکلای وی نرسیده و تنها بصورت شفاهی به یکی از وکلای نامبرده ابلاغ شده است.

پس از نقض حکم اعدام،  وی یکبار دیگر در همان دادگاه صادر کننده حکم بدوی با حضور وکیل خود در روز بیست وهفتم بهمن ماه دادگاهی شده بود.

هیوا بوتیمار از موسسین وعضو هیات مدیره انجمن سبز " چیا " و نیز خبرنگار سایت و نشریه این انجمن در استان کردستان مرداد ماه گذشته پس از چند ماه بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب مریوان به همراه عدنان حسن پور از اعضای هیات تحریریه هفته نامه کردی-فارسی آسو به اتهام محاربه به مجازات مرگ محکوم شد.

صدور حکم برای این دو فعال کرد با نارضایتهای فراوان و همگانی متعددی در ایران و در بسیاری از کشورهای جهانی مواجه گردید.

در پی اعتراض وکلا به صدور اشد مجازات برای موکلانشان دیوان عالی کشور در مهر ماه سال جاری در مرحله تجدید نظر حکم هیوا بوتیمار را به منظور دادگاهی مجدد بدلیل کافی نبودن مدارک نقض و همزمان حکم اعدام عدنان حسن پور را تائید کرد.

هیوا بوتیمار و عدنان حسن پور در مدت بازداشت خود در اعتراض به حکم اعدام و برخوردهای نامناسب و غیر قانونی بمدت بیش از 50 روز در سلول انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات در شهرستان سنندج دست به اعتصاب غذا زدند.

همچنین این دوفعال کرد در پی حمایتهای جهانی جایزه آزادی مطبوعات ایتالیا ویژه خبرنگاران خارجی رادر سال 2007  از آن خود کردند.

در حال حاظر هیوا بوتیمار در یکی از بازداشتگاه مریوان و عدنان حسن پور در زندان عمومی سنندج بسر میبرند.