دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷ مارس ۲۰۰۸

در پی كشته شدن ۲۲ دانشجو مشهدی در اردوی بازدید از مناطق جنگی:

اصرار شورای تامین مشهد بر دفن اجساد سوخته دانشجویان قبل از شناسایی

 

ساعت 22:35 شب یك شنبه گذشته، اتوبوس حامل دانشجویان موسسه غیرانتفاعی خیام مشهد كه با عنوان كاروان راهیان نور، برای بازدید از مناطق جنگی عازم شده بود، با یك دستگاه تریلی حامل بنزن برخورد كرد. درپی این حادثه که در ٣٥ كیلومتری محور اندیمشك- خرم آباد  روی داد، ٢٢ تن كشته و ٧ تن دیگر مجروح شدند. به دنبال این حادثه دلخراش اجساد دانشجویان جان باخته اند برای تشخیص هویت به مشهد منتقل می شود.

خبرهای دریافتی از دانشگاه خیام مشهد حاکی از آن است که مسئولین دانشگاه برپایی این اردو را بدون مجوز دانشگاه و تحت کنترل نیروهای غیر مسئول در خارج از دانشگاه از قبیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی کرده اند. ریاست و معاونت این دانشگاه از صبح امروز دوشنبه هیچ گونه پاسخی را در قبال برپایی اردو به خانواده های دانشجویان نداده اند. تنها در یک اظهار نظر ریاست آن دانشگاه اعلام نموده است که سپاه پاسداران منطقه خراسان رضوی اجازه ی بررسی برپایی و یا عدم برپایی این اردو را به دانشگاه نداده است و خود سرانه اقدام بر برپایی اردو نموده است.

 صبح امروز خانواده های داغدار در دانشگاه خیام حاضر می شوند که بنا به اظهار نظر شورای تامین استان به یکی از حسینیه های مشهد واقع در خیابان تهران در مشهد می روند تا در آنجا اجساد فرزندان خود را ببینند. پس از آن از آنجایی که خانواده های این دانشجویان موفق به دیدن اجساد فرزندان خود نمی شوند راهی بهشت رضای مشهد می شوند. خبرهای دریافتی از بهشت رضا حاکی از آن است که به علت سوختگی شدید هیچ كدام از اجساد این دانشجویان قابل شناسایی نمی باشد. شورای تامین استان هم مانع از آن شده است که اجساد دانشجویان توسط خانواده هایشان تحویل گرفته شود. از سوی دیگر شورای تامین با وجود مخالفت این خانواده ها قصد دارد اجساد را قبل از انجام آزمایش DNA و هرچه سریعتر در بهشت رضا  دفن کند. این درحالی است که تعدادی از دانشجویان اصلاً ساکن مشهد نبوده و هنوز خانواده های انها به مشهد نرسیده اند. خانواده های دانشجویان خواهان محاكمه عاملان كشته شدن فرزندان خود بود و به شدت با دفن کردن فرزندانشان قبل از شناسایی و بدون برگزاری مراسم  مخالف هستند.

در حالی كه نیروهای امنیتی با حضور گسترده  در بهشت رضای مشهد به دنبال دفن كردن اجساد سوخته دانشجویان هستند ، جمعی از دانشجویان دانشگاه خیام مشهد در بهشت رضا حاضر شدند كه با محاصره نیروهای امنیتی مواجه گشتند.

همچنین نیروهای امنیتی با تهدید و ارعاب خانواده های داغدار درصدد جلوگیری از پیگیری و یا شکایت از مسئولین این اردو می باشند. این در حالی است که در حوادث مشابهی که در دو سالاخیراتفاق افتاده است ماموران امنیتی با همین مشی خود مانع از ابراز هرگونه شکایت از طرف خانواده های داغدار شده اند تا جایی که خانواده های کشته شدگان دانشگاه دامغان هنوز در پی مسببین درگذشت فرزندانشان هستند.

کاروان راهیان نور هر ساله از جاده ی اندیمشک که محوری بسیار کم عرض و نامناسب برای حجم بالای تردد می باشد عبور می کند و هر ساله حوادث دلخراشی در آن روی می دهد که در چند سال گذشته شاهد درگذشت دو تن از دانشجویان شهر زاهدان هم بوده ایم.

سوال اساسی اینجاست که مسئولیت این فاجعه بر عهده ی کیست؟ دانشگاه خیام، سپاه پاسدران؛ شواری تامین استان و یا بسیج؟

وزارت علوم دولت نهم کارنامه ی درخشانی دارد تا آنجایی که حوادث متعدد درگذشت دانشجویان در آن می درخشد. دو سال پیش دانشجوی زاهدان، 5 ماه پیش دانشجویان دامغان، اكنون هم دانشجویان خیام مشهد.

 اما پاسخ گویی وزارت علوم به خانواده های این دانشجویان چه بوده است به جز تهدید و ممانعت از هرگونه شکایت و اعتراض.

اسامی ٢٢ دانشجوی جان باخته در حادثه شب یك شنبه محور اندیمشك- خرم آباد: محسن نساج مقدم، محسن مهذب رحیم زاده، علی طالع پور، سعید ابراهیم زاده، علیرضا یاقوتی نقاب، علی ابهری نژاد، سید یونس نجاتی یده، سیدمحمد كشمیری فر، حسین رهگذر مرغزار، حسین عبدوسی، مرتضی شیخی، فرید عرفانی، علی غلامی، سیدیاسر سامانی، امیردوست محمدی، محمد مهرجو، ایمان فیروزی، محمد شریفی، امین كرامی، مهدی پورنادری، اسماعیل تاجیك و علی طاهری ( كمك راننده)