تلاش های فرهنگی ایرانیان در انگلستان

بخش نوزدهم

محمود کویر

 

***

باز هم از مشروطه

همایشی به مدت چهار روز از ‪ ۳۰ژوییه تا دوم اوت (هشتم تا یازدهم مرداد) درباره انقلاب مشروطیت توسط " بنیاد میراث ایران " در دانشگاه آكسفورد برگزار خواهد شد.

دیگر برنامه‌های تابستان امسال در لندن در مورد یكصدمین سالگرد انقلاب مشروطیت شامل اجرای یك نمایش نامه با عنوان " انقلاب ایران" در روزهای ‪۳۱ ژوییه تا پنجم اوت (نهم تا  ۱۴مرداد) توسط گروه نمایشی "سیمرغ" در شهرهای آكسفورد و لندن و همچنین كنسرت موسیقی آثار مربوط به انقلاب مشروطیت در روزهای ۳۱ژوییه (نهم مرداد) و سوم اوت (‪ ۱۲مرداد) در لندن می‌باشد.

****

هیچ و....

در دوم آگوست در نمایشگاه نقاشی در موزه ی ویکتوریا و آلبرت نمونه هایی از هنر اسلامی به نمایش گذاشته می شود. هم اینک در قسمت مرکزی موزه ی بریتانیا نمایشگاهی زیبا از کار های هیچ تناولی و خطاطی ایرانی و عربی برپاست.

*****

ایران شناسی

در بنیاد میراث فرهنگی ایران در لندن ششمین کنفرانس مطالعات ایران شناسی از سوم تا پنجم آگوست برگزار می شود.

****

عکس های پر از خاطره

نمایشگاه عکس بسیاز جالبی از عکس های الکساندر ایاس در باره ی ایران در سال های 1901 تا 1914 به وسیله میراث فرهنگی ایران برگزار می شود. این نمایشگاه از نهم اکتبر تا هشتم دسامبر خواهد بود.

****

حافظ و مکتب عشق

حافظ و مکتب عشق در ادبیات فارسی موضوع کنفرانسی است که از سی مارچ تا اول آوریل 2007 برگزار خواهد شد. این کنفرانس را نیز میراث فرهنگی برگزار می کند و به فلسقه ی عشق و زیبایی شناسی آن خواهد پرداخت.

***

هشتصد سالگی مولانا

در باره ی اشعار و زندگی مولانا جلال بلخی نیز کنفرانسی برگزار خواهد شد و هر کس توانی در این زمینه دارد از او دعوت شده است تا در این کنفرانس شرکت کند.

این کنفرانس از بیست تا بیست و دوم سپتامبر به مناسبت هشتصدمین سالروز تولد مولانا  برگزار می شود

***

آموزش فلسفه به نو جوانان

تلویزیون ملی اسکاتلند در گزارشی به بررسی ضرورت تدریس درس فلسفه در دبیرستانها پرداخته و آن را برای رشد قوای فکری دانش آموزان مهم ارزیابی کرده است.

در این گزارش آمده است: درس فلسفه برای دانش آموزان ضروری است. فلسفه مروج تفکر انتقادی است.

در پی این تفکر اما کنفرانس های فلسفی مرتبی در دانشگاه اکسفورد برای کودان سازمان داده شده است

اولین همایش جهانی كار فلسفی با کودکان ونوجوانان (P With C)در دانشگاه آكسفورد برگزار شد

 این كنفرانس امسال در نخستین دور برگزاری خود به سر می‌‏برد و سخنران اصلی آن دكتر جوزف ران از كالج سنت پاتریك دانشگاه دوبلین است....

 

هم چنین به آگاهی شما نازنینان برسانم که:

اولین همایش جهانی  «كار فلسفی  با کودکان و نوجوانان» در دانشگاه آکسفورد برگزار   می شود 

 اولین همایش جهانی كار فلسفی با کودکان و نوجوانان  (P With C) از 20 تا 22 شهریورماه امسال در دانشگاه آکسفورد انگلستان برگزار می شود....

برای ایرانیان بریتانیا شاید این فرصتی در خور باشد که با این روش های نو آشنا شوند و با فرزندانشان در این کلاس ها شرکت کنند.

 

      خبرنامه موسسه IAPC    منتشر شد

 خبرنامه فصل تابستان 2004 فلسفه برای کودکان از سوی موسسه پیشرفت فلسفه برای کودکان و نوجوانان (IAPC) منتشرشد. در شماره تازه این خبرنامه این نوشته ها به چشم می خورد: فلسفه،  فعالیت های فلسفه برای کودکان در سراسر دنیا، فلسفه برای کودکان و اخلاق زیست محیطی...

 

***

 

فرش ایرانی

 

«كتاب فرش ایرانی: تاریخ و نمادگرایی»، در معرفی سنت ها و مراكز مهم فرش بافی درایران، استادان و تجارت فرش ایرانی و تاثیر آن بر سنت‌های فرش بافی كشورهای همجوار، به زودی به بازار نشر انگلسی زبان‌ها عرضه می شود.

در مقدمه این كتاب كه انتشارات «آنتیك كلكتورز كلاب» اقدام به چاپ آن كتاب كرده، آورده است: «محتویات این كتاب درباره طیف وسیعی از انواع فرش‌های دست بافت ایرانی با كیفیت های گوناگون از 1850 تا1980 میلادی است. علاوه بر این درباره دست‌بافته‌ها و فرش‌های مربوط به دیگر نواحی و كشورهای همجوار با ایران نیز اطلاعات و مباحث جالبی را مطرح كرده است. همچنین اطلاعات ارزشمندی درباره فرش‌هایی كه در محدوه جغرافیایی یا در مدار فرهنگی ایران قرار می‌گیرد، ارائه كرده است.))

این كتاب به چند بخش  تقسیم شده كه هر بخش به نوعی خاص و متمایز از فرش های ایرانی اختصاص دارد و فرش‌های شهری قرن نوزده و اوایل قرن بیستم را شامل می شود. كه شهر های مهم و عمده در سنت فرش بافی ایران همانند تبریز، كاشان، كرمان، اصفهان، مشهد و مانند آن را دربر می گیرد.

فرش‌ها و سنت های فرش بافی ایران از اوایل فرن بیستم تا عصر حاضر نیز دراین كتاب مورد بررسی قرارگرفته و به بحث و بررسی درباره استادان بزرگ دست‌بافته‌های ایرانی همانند محتشم كاشان و استاد نیمه اسطوره‌ای به نام حاجی جلیلی از تبریز، عمو اغلی از مشهد و استادان بنام دیگر همانند صیرفیان، حقیقی، ماموری و حكمت نژاد پرداخته است.

همچنین روش های هنری در بافت فرش و دیگر مصنوعات دست بافت از روستاهای ایران نیز در تمام نواحی مهم فرش بافی از غرب تا شرق، با تمركز ویژه بر بسیاری از نواحی فرش بافی مربوط به غرب ایران از قرن نوزدهم تاعصر حاضر در این كتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

علاوه بر شهرها و روستاها، روش های هنری رایج در مناطق كوچ نشین و قبایل نیمه كوچ نشین ایران نیز از اواخر قرن نوزدهم تا دوره حاضر با تاكید بر قبایل كرد ساكن در نواحی شمال غرب ایران، شاهسون‌ها، لرها، همچنین قبایل جنوب غرب ایران از جمله لر بختیاری، لرقشقایی، خمسه و افشاری ، قبایل نواحی شرق ایران از جمله كردها، بلوچ ها و طوایف وابسته به هریك از دیدگاه مولف دور نمانده است.

یك بخش عمومی نیز در زمینه بازار و مسائل مربوط به خرید، نگهداری، تعمیر، نمایش و نیز بخشی درباره ساختار، رنگ های طبیعی و مانندآن همراه با نمودارهای متعدد دراین كتاب گنجانده شده است.

عیسا سخایی، نویسنده این كتاب، یكی از برجسته ترین متخصصان، كارشناسان و تاجران فرش های شرقی است كه درمركز لندن فعالیت می كند.

نخستین كتاب او «داستان فرش ها»، همانند كتاب دوم او با نام راهنمای خریداران فرش، به چندین زبان ترجمه شده است.

«ایان بنت» ویراستار این كتاب نیز به نوبه خود، نویسنده ی كتاب های چندی درزمینه فرش های شرقی است. بررسی فرش های منطقه قفقاز از مجموعه كتاب‌های چاپ شده از سوی انتشارات آنتیك كلكتورز كلاب از جمله آثار ایان بنت است. این کتاب نوشته ی عیسا سخایی ودر سپتامبر امسال منتشر می شود.

 

سبز باشید

محمود کویر

www.mahmoodkavir.com