پيش نويس بيانيه وزيران خارجه اتحاديه اروپا درباره ايران

گزينه‌ای جز بازگشت موضوع به شورای امنيت وجود ندارد!

 

خبرگزاری دانشجويان ايران - براساس پيش نويس بيانيه‌ی وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا که قرار است در صورت توافق نهايی روز سه‌شنبه در پايان نشستی با حضور وزيران خارجه اين اتحاديه منتشر شود، اروپا اعلام خواهد کرد که گزينه‌ای جز بازگشت مساله‌ی هسته‌يی ايران به شورای امنيت در اختيار ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع رسمی گزارش داد، اتحاديه‌ی اروپا در نشست وزيران امور خارجه‌ی ۲۵ کشور عضو اين اتحاديه اعلام خواهد کرد که مذاکرات هسته‌يی با ايران شکست خورده است و در نتيجه به بررسی اقدامات تنبيهی در شورای امنيت منجر می‌شود.

براساس اين گزارش، در پيش‌نويس بيانيه‌ی پايانی اين نشست که روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد، گفته شده است که اتحاديه‌ی اروپا اکنون معتقد است استمرار فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی در ايران گزينه‌ای ديگر را برای اين اتحاديه باقی نگذاشته است جز آنکه اين مساله را به شورای امنيت سازمان ملل بازگرداند.

در اين بيانيه که به وسيله‌ی ۲۵ عضو اتحاديه‌ی اروپايی تنظيم شد، نسبت به اين که ايران هنوز فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری را آن طور که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه‌ی شورای امنيت خواستار شده‌اند، تعليق نکرده، عميقا ابراز نگرانی شده است.

از سوی ديگر وزير امور خارجه‌ی آلمان در اظهاراتی با بيان اينکه برای جلوگيری از تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران خيلی دير نشده است، از جمهوری اسلامی خواست بر سر ميز مذاکرات درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی‌اش بازگردد.

به گزارش ايسنا، خبرگزاری رويتر گزارش کرد، همزمان فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه‌ی آلمان گفت که وزيران امور خارجه‌ی ۲۵ کشور عضو اتحاديه‌ی اروپا روز سه‌شنبه در نشستی از شورای امنيت سازمان ملل درخواست می‌کنند که به اعمال تحريم عليه ايران بپردازد!

وی که با يک شبکه‌ی راديويی گفت‌وگو می‌کرد، افزود: فوق‌العاده روشن بيان کرده‌ايم که پيشنهادمان برای همکاری با ايران همچنان بر روی ميز است.

اشتاين‌ماير اظهار کرد: آماده‌ايم در صورتی که ايران بگويد ‌آماده است شرايط گفت‌وگوها را بپذيرد، در هر زمانی بر سر ميز مذاکرات بازگرديم.

وی ادعا کرد: در حال حاضر هيچ راهی برای مذاکره‌ی موفقيت‌آميز (با ايران) وجود ندارد.

وی افزود، درباره‌ی فهرست تحريم‌های احتمالی توافق شده است.

براساس اين گزارش، اين فهرست شامل پيشنهاداتی است از قبيل منع سفر برای مقامات، ديپلمات‌ها و دانشمندان ايرانی، مسدود کردن سرمايه‌های اشخاص و شرکت‌ها و تحريم‌های عليه فروش کالاهايی که می‌تواند در برنامه‌های موشکی يا هسته‌يی ايران به کار رود.

ديپلمات‌های اروپايی گفته‌اند که يکی از مواردی که بر سر آن اختلاف وجود دارد سرعت اعمال تحريم‌هاست.

واشنگتن که در حال حاضر هرگونه محدوديت ممکن را بر تجارب آمريکا با ايران اعمال کرده خواهان آن است که پنج کشور ديگر نيز چنين معيارهای سختی را به يک باره بپذيرند.

روسيه و چين که روابط تجاری قوی با ايران دارند، در اين باره ملاحظاتی را مطرح کرده‌اند و تاکيد کرده‌اند که با روش آمريکا مخالف هستند.

وی که روز جمعه صحبت می‌کرد افزود اتحاديه اروپا بايد بپذيرد که پس از اعلام شکست مذاکرات با ايران از سوی خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ اروپا «ما به ميز مذاکره نخواهيم رسيد

اشتاين‌ماير گفت: اين به معنای آن است که هيچ جدالی عليه اينکه اجازه داده شود شورای امنيت با اين موضوع بپردازد وجود ندارد.

اشتاين ماير افزود که با اين حال پيشنهاد جامعه‌ی بين‌المللی به ايران برای حل مساله‌ی هسته‌يی هم چنان بر روی ميز است.

يک ديپلمات اروپايی روز جمعه مدعی شد که وزيران خارجه‌ اروپايی در نشست لوکزامبورگ که روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد رسما پايان مذاکرات با ايران را به دليل عدم حصول نتيجه اعلام خواهند کرد، اما منابع ديپلماتيک ديگر گفتند که اتحاديه‌ موضعی ملايم‌تر را ترجيح خواهد داد و در را برای مذاکرات باز خواهد گذاشت.

خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز به نقل از اشتاين ماير نوشت: ايران بايد متوجه شود که اگر مذاکره کنيم ساخت سانتريفوژهای بيشتر بايد متوقف شود.

وی گفت که گروه شش در تابستان سال جاری درباره‌ی کاتالوگی از تحريم‌های احتمالی صحبت کرده‌اند، اما درباره‌ی اينکه چه معيارهايی ممکن است به کار گرفته شود، توضيحی نداد.

وزير امورخارجه‌ی آلمان گفت: ما توافق کرديم که نبايد همه‌ی امکانات فورا مورد استفاده قرار گيرد، بلکه طبيعتا ما به دنبال روندی هستيم که از طريق آن تا جايی که لازم است فشار عليه ايران بتواند به آهستگی افزايش يابد.

وی ادامه داد: اعضای شورای امنيت اين تحريم‌ها را با اين مسووليت که اين مسير به ميز مذاکره بازگردد و اين واقعيت که اين گزينه همچنان باز است ارزيابی خواهند کرد و من نسبتا مطمئنم که ما به توافق خواهيم رسيد. هم‌چنين وزير امور خارجه‌ فرانسه گفت: به اقدامی قاطع در برابر کره شمالی نياز است تا به عنوان هشداری برای ايران عمل کند!

خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز گزارش داد، فيليپ دوست بلازی، وزير امور خارجه فرانسه که در برابر کميسيون امور خارجی و دفاعی سنای فرانسه صحبت می‌کرد گفت: ممکن است ماهيت دقيق آزمايشی که کره شمالی انجام داد هرگز شناخته نشود.

بلازی گفت: حتی با وجودی که ادعای انجام آزمايش هسته‌يی کره شمالی تاييد نشده است، اما اين واقعيت که پيونگ يانگ قصدش را برای انجام يک آزمايش هسته‌يی‌ نشان داده بسيار جدی است و واکنش جامعه بين‌المللی را توجيه می‌کند.

وزير امور خارجه فرانسه بدون توجه به ماهيت صلح‌آميز بودن برنامه‌ی هسته‌يی ايران و نظارت آژانس بر فعاليت‌های هسته‌يی کشور گفت: قاطعيت و اتحاد جامعه بين‌المللی لازم است تا اينکه تصور مصونيت در برابر اشاعه به ايران داده نشود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه فرانسه نيز اعلام کرد، شش کشور درگير در مساله‌ی هسته‌يی ايران درباره‌ی معيارهای سازمان ملل عليه برنامه هسته‌يی ايران توافقی کلی دارند.

ژان باتيست ماتی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه به خبرنگاران در پاريس گفت: اين به معنای آن است که هيچ جدالی بر سر اينکه شورای امنيت اجازه داده باشد به اين مساله بپردازد وجود ندارد.

وی افزود: روشن است که ما به زودی در نيويورک کار را آغاز خواهيم کرد.

ماتی گفت که در همين حال در برای مذاکرات با ايران هم چنان باز است.

سفير اسرائيل نزد سازمان ملل از شورای امنيت سازمان ملل خواست که معيارهای سختی را عليه برنامه‌ی هسته‌يی ايران اتخاذ کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دنی گيلرمن، نماينده‌ی اسرائيل در سازمان ملل به راديو ارتش اين رژيم گفت: جامعه‌ی بين‌المللی بايد درس‌هايی را از آنچه در کره‌ی شمالی رخ داد بياموزد.

وی در قياسی نامربوط گفت: کره‌ی شمالی فقط يک پيش پرده بود، ايران فيلم اصلی خواهد بود که در صورت عدم اتخاذ اقدام جدی در سراسر جهان نمايش داده خواهد شد.

گيلرمن که رژيم متبوعش تنها دارنده‌ی تسليحات هسته‌يی در منطقه است و تاکنون تاسيساتش را به روی بازرسان بين‌المللی نگشوده است گفت: تحريم‌های چشمگيرتر و قاطع‌تر از آنچه در مورد کره‌ی شمالی بررسی شد را عليه ايران پيش‌بينی نمی‌کنم.