تلاش های فرهنگی ایرانیان در انگلستان

بخش بیست و دوم

محمود کویر

 

تاریخ فرش ایرانی

«كتاب فرش ایرانی: تاریخ و نمادگرایی»، در معرفی سنت ها و مراكز مهم فرش بافی درایران، استادان و تجارت فرش ایرانی و تاثیر آن بر سنتهای فرش بافی كشورهای همجوار، به زودی به بازار نشر انگلسی زبانها عرضه می شود.

در مقدمه این كتاب كه انتشارات «آنتیك كلكتورز كلاب» اقدام به چاپ آن كتاب كرده، آورده است: «محتویات این كتاب درباره طیف وسیعی از انواع فرشهای دست بافت ایرانی با كیفیت های گوناگون از 1850 تا1980 میلادی است. علاوه بر این درباره دستبافتهها و فرشهای مربوط به دیگر نواحی و كشورهای همجوار با ایران نیز اطلاعات و مباحث جالبی را مطرح كرده است. همچنین اطلاعات ارزشمندی درباره فرشهایی كه در محدوه جغرافیایی یا در مدار فرهنگی ایران قرار میگیرد، ارائه كرده است كه شامل نواحی قفقاز، تركیه و فرشهای ابریشمین هرك و دست بافتههای ویژه ای است كه عمیقا تحت نفوذ فرهنگ ایران و اسلام بوده اند

این كتاب به چند بخش مجزا تقسیم شده كه هر بخش به نوعی خاص و متمایز از فرش های ایرانی اختصاص دارد و فرشهای شهری قرن نوزده و اوایل قرن بیستم را شامل می شود. كه شهر های مهم و عمده در سنت فرش بافی ایران همانند تبریز، كاشان، كرمان، اصفهان، مشهد و مانند آن را دربر می گیرد.

فرشها و سنت های فرش بافی ایران از اوایل فرن بیستم تا عصر حاضر نیز دراین كتاب مورد بررسی قرارگرفته و به بحث و بررسی درباره استادان بزرگ دستبافتههای ایرانی همانند محتشم كاشان و استاد نیمه اسطورهای به نام حاجی جلیلی از تبریز، عمو اغلی از مشهد و استادان بنام دیگر همانند صیرفیان، حقیقی، ماموری و حكمت نژاد پرداخته است.

همچنین روش های هنری در بافت فرش و دیگر مصنوعات دست بافت از روستاهای ایران نیز در تمام نواحی مهم فرش بافی از غرب تا شرق، با تمركز ویژه بر بسیاری از نواحی فرش بافی مربوط به غرب ایران از قرن نوزدهم تاعصر حاضر در این كتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

علاوه بر شهرها و روستاها، روش های هنری رایج در مناطق كوچ نشین و قبایل نیمه كوچ نشین ایران نیز از اواخر قرن نوزدهم تا دوره حاضر با تاكید بر قبایل كرد ساكن در نواحی شمال غرب ایران، شاهسونها، لرها، همچنین قبایل جنوب غرب ایران از جمله لر بختیاری، لرقشقایی، خمسه و افشاری ، قبایل نواحی شرق ایران از جمله كردها، بلوچ ها و طوایف وابسته به هریك از دیدگاه مولف دور نمانده است.

یك بخش عمومی نیز در زمینه بازار و مسائل مربوط به خرید، نگهداری، تعمیر، نمایش و نیز بخشی درباره ساختار، رنگ های طبیعی و مانندآن همراه با نمودارهای متعدد دراین كتاب گنجانده شده است.

«عیسی سخایی» نویسنده این كتاب، یكی از برجسته ترین متخصصان، كارشناسان و تاجران فرش های شرقی است كه درمركز لندن فعالیت می كند.

نخستین كتاب او «داستان فرش ها»، همانند كتاب دوم او با نام راهنمای خریداران فرش، به چندین زبان ترجمه شده است.

«ایان بنت» ویراستار این كتاب نیز به نوبه خود، مولف كتاب های متعددی درزمینه فرش های شرقی است. بررسی فرش های منطقه قفقاز از مجموعه كتابهای چاپ شده از سوی انتشارات آنتیك كلكتورز كلاب از جمله آثار ایان بنت است.

كتاب«فرش های ایرانی، تاریخ و نمادگرایی»،نوشته عیسی سخایی و با ویراستاری ایان بنت به زبان انگلیسی در 400 صفحه از سوی انتشارات آنتیك كلكتورز كلاب سیام سپتامیر 2006 (شهریور ماه 85) منتشر می شود.

***

بورس تحصیلی در انگلستان

بورس تحصیلی «بریتیش چونینگ» بریتانیا توسط وزارت امور خارجه انگلستان راهاندازی شده و انجمن فرهنگی بریتانیا آن را اداره میكند. این بورس برای دانشجویان امكان تحصیل در انگلستان را فراهم میسازد.

این بورس تحصیلی به دانشجویان بیش از 150 كشور ارائه میشود و به دانشجویان ممتاز این امكان را میدهد تا از امكانات این كشور جهت ادامه تحصیل استفاده كنند.

در حال حاضر بورس تحصیلی چونینگ هرساله حدود 2300 فرصت تحصیلی را بری دانشجویان مقطع لیسانس به بالا برای انجام مطالعات و تحقیقات در موسسات آموزش عالی انگلستان فراهم میكند.

هر ساله حدود 12 فرصت تحصیلی هم برای ایرانیان فراهم میشود.

فرصت ارائه درخواست بورسیه از برنامه اعطای بورسیه تحصیلی بریتیش چونینگ برای سال تحصیلی 2007- 2006  اکنون به پایان رسیده است. پذیرش درخواستهای بورسیه برای سال تحصیلی 2008-2007 از سپتامبر 2006 آغاز میشود. بورسیههای چونینگ به منظور تحصیل تمام وقت در هر رشته ای در دانشگاههای بریتانیا به انتخاب خود دانشجو اعطاء میشود. 

داوطلبین باید در ماه اكتبر فرمهای درخواست را ارائه دهند و سپس از داوطلبین واجد شرایط جهت مصاحبه دعوت میشود.

برای دریافت وام تحصیلی حداقل یكسال قبل از شروع دوره تحصیلی باید درخواست ارائه شود. از آنجا كه تاریخ انقضا برای مقاطع و رشتههای مختلف متفاوت است، باید قبل از ارائه درخواست از تاریخ دقیق آخرین مهلت ثبتنام مطمئن شد.

در حال حاضر این بورس تحصیلی محدود و فقط برای مقاطع كارشناسی به بالاست. بورس چورینگ حداكثر برای مدت یكسال قابل استفاده است.

دانشجویان علاقمند به استفاده از این بورس باید به سفارت انگلستان در ایران مراجعه كنند.

***

در تاریخ بیست و شش سپتامبر نمایش انقلاب ایرانی به وسیله مهرداد سیف در لیریک تاتر همراسمیت بر صحنه رفت. این نمایش اجراهای متعددی به مناسبت سد سالگی اتقلاب مشروطه داشت.

***

در بیست و هفتم سپتامبر برنامه ای با عنوان صداهایی از ایران شامل موسیقی و سخنرانی از هنرمندان در تبعید ایرانی برگزار شد

***

در سی ام سپتامبر داوود آزاد یک کنسرت موسیقی سنتی ایرانی در لندن برگزار کرد.

***

بین نهم اکتبر و هشتم دسامبر نمایشگاه عکسی در باره ی ایران در سده گذشته در لندن برقرار است. عکاس که نامش الیاس تزار است در ان زمان در ایران بوده است.

***

روز شنبه بیست و یکم اکتبر جشن مهرگان برگزار می شود. این جشن را انجمن سحن می گیرد و هنرمندان جوان ایرانی آثار خویش را در آن عرضه می کنند.

more info: ino@forum-iran.org ; 07947 84 47 09

***

گروه پایور در روز بیست و یکم اکتبر کنسرت خواهد داشت. این کنسرت از ساعت هفت و نیم و در آدرس زیر خواهد بود:

  Cadogan Hall; more info: www.cadoganhall.com ; 7 730 45 00

***

خانه ی بهار در لندن

 

با تلاش هم میهنی نازنین، مرکزی زیبا و خوب برای گردهمایی نسل اول و دوم ایرانیان در لندن ایجاد شده است. این مرکز ماهی یک بار نشستی با شرکت ایرانیان لندن برگزار می کند. در این نشست کلاس های آموزش زبان و کامپیوتر، شطرنج و سخنرانی های ویژه نیز برگزار می شود.

نشست ها با اجرای موسیقی و شعر خوانی همراه است. نخستین و دومین نشست این مرکز با پشتیبانی و همیاری بسیاری از ایرانیان همراه بود. با آرزوی پیروزی ایرانیان در این تلاش انسانی و زیبا.

  BAHAR CENTRE

  17 Woodville Road. Ealing. W5 2SE

تلفن تماس:   خانم ملک زاده07722131444

 

***

آموزشگاه فردوسی

این آموزشگاه مرکزی برای آموزش زبان، ادبیات و فرهنگ ایرانی است.کلاس ها هر شنبه از ساعت دوازده تا پنج دایر است.

زبان فارسی از آمادگی تا دانشگاه با مدرک معتبر انگلیسی.

کتابخانه کودک، کلاس های خوشنویسی و ورزش نیز برقرار است.

تلفن تماس:07886854262

***

سایت "ایرانیان دات کام" طی هفته های گذشته تبدیل به یک شرکت شد، تا یکی از اولین و پرخواننده ترین مجله های ایرانی که به زبان انگلیسی منتشر می شود، طی ماه های آینده تغییراتی را درشکل وساختار خود شاهد باشد.

جهانشاه جاوید، روزنامه نگار ایرانی که سال 1995 وب سایت "ایرانیان" را راه اندازی کرد، به زودی فن آوری وب سایتش را به روزخواهد کرد و امکانات بیشتری را برای خوانندگان در آن قرار خواهد داد.

جهانشاه که پیش از راه اندازی این وب سایت، 15 سال خبرنگار ومدتی نیزدر دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در نیویورک مشغول بوده است، یک روز تصمیم می گیرد که نشریه چاپ کند، اما می بیند آنقدر مخارجش سنگین است که از خیرش می گذرد وبه آنلاین آن، قناعت می کند. او قبلا هم دربی بی سی مشغول به فعالیت بوده. چند جایزه روزنامه نگاری هم در کارنامه مطبوعاتی اش است.

***

بیداری ایرانیان، مرهون روشنگری های روزنامه هایی است که دردوره ای طولانی از پادشاهی ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه به زبان فارسی از کلکته تا لندن انتشار یافتند و به انگیزه مخالفت استبداد حاکم، پنهانی به ایران فرستاده می شدند.

 

کافی است بگوییم که به سبب خبرها و مقاله های آگاه کننده روزنامه اختر چاپ اسلامبول، مدتها تجدد خواهان را «اختری مذهب» می خواندند. اثر پرده دری های روزنامه قانون چاپ لندن (از اسفند 1268/ فوریه 1890)، نوشتارها و خبرهای تداعی برانگیز حبل المتین کلکته (از آذر 1272/ دسامبر 1893)، اختر اسلامبول (از دی 1254/ ﮋانویه 1875)، حکمت (از شهریور1271/ سپتامبر1892)، ثریا (از آبان 1277/ اکتبر 1298) و پرورش (از خرداد 1279/ ﮋوئن 1900) و چهره نما (از فروردین 1283/ آوریل 1904) چاپ قاهره، در همه رهنمود ها و حرکت های پیش و پس از صدور فرمان مشروطه محسوس است.

در هنگامه مشروطه خواهی که آزادی قلم جایگزین انحصار دولتی اطلاع رسانی شد، روزنامه های برون مرزی نفوذ پیشین را در داخل کشور نداشتند؛ ولی از سویی در ایجاد همبستگی میان ایرانیان مقیم خارج از کشور می کوشیدند و از سوی دیگر، در حد خود افکار عمومی جهانیان را با آرمان ها و درستی خواست های خود کامه ستیزان داخل کشور  آگاه می ساختند.امروزه این وظیفه ی بزرگ بر دوش رسانه های خارج از کشور است و تارنماهای خبری و تحلیلی نقش ارزنده ای در این زمینه دارند.

***

نایجل چپمن مدیر سرویس جهانی بی بی سی اعلام کرد که این مؤسسه خبری شبکه ای تلویزیونی به زبان فارسی راه اندازی خواهد کرد.

به گفته مدیر سرویس جهانی بی بی سی، تلویزیون فارسی بی بی سی از اوائل سال 2008 میلادی، یعنی حدود یک سال و نیم دیگر آغاز به کار می کند و گفته که طرح راه اندازی این شبکه تلویزیونی را مدیران ارشد بی بی سی ریخته و به تأیید هیئت امنا و وزارت خارجه بریتانیا رسانده اند.

 

سبز باشید

 

 

منابع خبری: میراث فرهنگی. بی بی سی. ایلنا. آگهی های انجمن ها و دانشگاه ها.

معرفی کتاب تاریخ فرش ایرانی از میراث فرهنگی و اخبار مربوط به بی بی سی از تارنمای فارسی بی بی سی برگرفته شده است.

من کوشیده ام تا این اخبار را گرد آورده و کارنامه ی تلاش های ایرانیان را نشان دهم. پیشاپیش جا دارد از تلاش های خبرنگاران این تارنما ها سپاسگزاری کرده و نام خبرنگاران ارجمندی چون میترا اسدنیا، داریوش همایی و دیگر خبرنگاران کوشای عرصه ی فرهنگ و ادب را با احترام بسیار یاد کنم. اگر نام خبرنگار را در کنار خبر یاد نکرده ام ،یکی نیز به این سبب بود که باری خبرنگاری از ایران که خبرش را در این تارنما گذاشته بودم، دچار دردسری شد که.... و یکی از تارنماها را واداشتند تا بخش فرهنگی خارج از کشورش را برچیند.