اهانت به هموطنان ترک و آذری را محکوم می کنیم!

 

روزنامه ایران، ارگان رسمی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، با چاپ کاریکاتورو مطلبی توهین آمیز، هموطنان ترک و آذری را به استهزا گرفته و توهینی را که پایه آن بر تحقیر و تبعیض استوار است در حق ملیون ها نفر از مردم کشور ما مرتکب شده است. این اقدام ناشایست در فاصله کوتاهی با واکنش گسترده مردم آذربایجان مواجه شد و مسئولان روزنامه را به پوزش‌خواهی واداشت. اما این پوزش خواهی نتوانست مردم این منطقه را که سالها زیرفشارتبعیض و تحقیر ملی قرار دارند، آرام کند. حرکات و اعتراضات در برابر این تحقیر از دانشگاهها آغاز شد و در فاصله کوتاهی، شهرهای ترک زبان کشورمان در آذربایجان را فرا گرفت. از تبریزگرفته تا ارومیه، از خوی گرفته تا اردبیل، از آذر شهر تا مراغه، درهمه جا مردم از این اهانت خشمگین شده، به اعتراض برخاسته اند. مقامات حکومتی ازبیم گسترش نارضایتی و حرکت اعتراضی مردم، به دیگر مناطق کشورمان، روزنامه ایران را توقیف و نویسنده و کاریکاتوریست روزنامه را بازداشت و سردبیر آن را به دادگاه احضار نموده اند. این اقدامات ناظر بر ضعیف‌کشی و قربانی کردن چند فرد فاقد مسئولیت حکومتی نیز، بعید است که بتواند شعله نارضایتی مردم را خاموش نماید. نارضایتی تنها با این توهین شکل نگرفته است که با این عذرخواهی ها و اقدامات تدافعی خاموش شود.

سیاست ستم و اجحاف بر اقوام و ملیت های ایرانی که ریشه در حکومت های پیشین دارد، با روی کار آمدن جمهوری اسلامی، ادامه پیدا کرده و تشدید شده است. این حکومت جدا از سیاست سرکوبگرانه ای که در کل جامعه اعمال می نماید، به طور ویژه نیزتا توانسته است ستم و تبعیض را در مناطق ملی گسترش داده، این مناطق را به انبار باروتی تبدیل کرده است که هر اقدام و حرکت تحریک کننده ای، ولو کوچک، می تواند آنان را به طغیان کشاند. بی کفایتی  دولت جدید و سیاست های قرون وسطائی اش، بر فشارها افزوده، نارضایتی را به وسعت سرزمین پهناور ایران گسترش داده است. یک روز شاهد خشم ونفرت مردم خوزستان هستیم، دگر روز بلوچستان به اعتراض برمی خیزد، روز بعد کردستان علیه ستم و تبعیض و بی عدالتی قیام می کند و امروز مردم آذربایجان در برابرتوهین و تحقیر به پا خاسته است. بدون شک تداوم این اجحافات و ستمگری ها، می تواندمردم را در سراسر ایران به عصیان بکشاند.

امروز سیاست های سرکوبگرانه حکومت چنان خشم و نفرتی در دل ها کاشته است که بروز واکنش های تند و افراطی در میان برخی ازمردم این مناطق، دور از انتظار نیست. گر چه در این ماجرا، نباید حتی برای لحظه ای فراموش کنیم که مقصر اصلی حکومت مرکزی است و نوک تیز حمله باید این دارو دسته را نشانه رود، اما در عین حال ضروری است به این امر توجه کنیم که افراطیون تندرو در هر دو سو با عمل و اقدامات شان به خواست های حق طلبانه ملیت های مختلف ایرانی و امر مبارزه برای دموکراسی در ایران ضربه می زنند.

اگر تدبیر و سیاستی روشن و اصولی برای حل عادلانه و دموکراتیک مساله ملی در کشور ما در پیش گرفته نشود، که از عهده رژیم حاکم ساخته نیست، این مساله واقعی می تواند مورد بهره برداری جریانات ارتجاعی افراطی داخلی و قدرت های خارجی قرار بگیرد و نتایج فاجعه باری برای میهن به بار آورد.

ما سازمان ها و احزاب امضا کننده این بیانیه ضمن محکوم کردن سیاست های سرکوبگرانه جمهوری اسلامی و حرکات تحریک کننده و نفاق افکنانه عوامل آن، بار دیگر اعلام می کنیم که راه حل اصولی و عادلانه برای پاسخ به خواسته های  مردم در مناطق ملی، به رسمیت شناختن تنوع قومی و ملی ، پذیرش برابر حقوقی ملیت ها و پاسخ دموکراتیک و مسالمت آمیز به حقوق ملی آنان، در ایرانی آزاد و دموکراتیک است.

 

حزب دموکرات کردستان ایران

سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

سازمان فدائیان خلق ایران(اکثریت)

کو مه له- سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران

چهارشنبه سوم خرداد 1385 برابر بیست و چهارم ماه مه 2006