سو قصد یك گروه فیلمسازی به یك اثرتاریخی در تخت‌جمشید

 

تهران- خبرگزاری كار ایران

محافظان تخت‌جمشید بعد از این‌كه یكی از عوامل یك گروه فیلمسازی، چند ضربه تیشه به سر یكی از سربازان هخامنشی فرود آورد، او را دستگیر كردند.


به گزارش ایلنا، مسوولان سازمان میراث فرهنگی مدعی‌‏اند در طول 30 سال گذشته این اولین بار است كه یك گروه فیلمسازی نسبت به تخت جمشید سوء قصد كرده و اعلام كرده‌‏اند كه به خاطر این سهل‌انگاری از كارگردان این فیلم شكایت می‌‏كنند.
مسوولان این اتفاق را باعث بی‌اعتمادی نسبت به گروه‌های فرهنگی دانسته وافزودند: عوامل اصلی گروه باید مراقب عوامل خود باشند. از صحنه تعرض به این نقش برجسته، فیلمی وجود دارد؛ زیرا اطراف این محوطه دوربین و سنسورهای امنیتی وجود دارد و امكان سرقت از این محوطه با توجه به مراقبت‌های مطمئن بسیار كم است.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر كار گروه فیلمبرداری در تخت‌جمشید به پایان رسیده؛ اما بخشی از وسایل این گروه برای پیگیری‌های قضایی ضبط شده است.
گفته می‌‏شود، این دومین باری است كه یك گروه فیلمبرداری در تخت جمشید حادثه می‌آفریند. اواسط امسال نیز یك اكیپ فیلمبرداری باعث ایجاد حریق در كاخ خشایارشاه شد.
مدیر دفتر امور حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نیز اعلام كرده است :سارقان و تخریب‌كنندگان اموال تاریخی كشور را به دادگاه خواهند كشاند.
با آن‌كه برخی رسانه‌‏ها اعلام كرده‌‏اند كه میزان خسارت به سرباز هخامنشی بسیار زیاد است؛ اما برخی از مسوولان سازمان میراث فرهنگی می گویند: پاسداران خیلی زود متوجه شدند و این نقش برجسته آسیب چندانی ندیده است.
كارشناسان تخت جمشید در حال بررسی میزان خسارت وارده هستند و موضوع از طریق دستگاه قضایی پیگیری می‌شود.
سرپرست مجموعه تخت جمشید درباره این موضوع اعلام‌‏كرد: بارها خواسته شده كه اجازه ساخت فیلم در محوطه تخت جمشید داده نشود؛ اما توجهی به آن نشده است.
پیش از این نیز یكی از كارگردانان مطرح سینما در جریان ساخت فیلم آخر خود در تپه‌های باستانی شوشتر به خاطر حفاری غیرمجاز مورد سوال قرار گرفت كه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان به خاطر شخصیت فرهنگی او و ناآگاهی‌اش نسبت به وجود آثار تاریخی در تپه، از شكایت خود صرف‌نظر كرد.