پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۵

گروه کار سياسي شوراي هماهنگي

جمهوري خواهان دمکرات و لاييک ايران

اسماعيل محمدي اعدام شد. سه کرد ديگر در انتظار اعدامند .

ايا بايد بدون عمل منتظر اعدامهاي بعدي ماند؟

 

 

 

سازمان عفو بين الملل

کميسيون حقوق بشر پارلمان اروپا

کميسيون حقوق بشر پارلمان المان

ليگ بين المللي حقوق بشر، خانه دمکراسي و حقوق بشر

جامعه ناظر حقوق بشر

 

موضوع :

 اسماعيل محمدي اعدام شد. سه کرد ديگر در انتظار اعدامند . ايا بايد بدون عمل منتظر اعدامهاي بعدي ماند؟

 

خانم  ها و اقايان محترم

 

در اغاز ماه مي سال 2005  ميلادي، ما در طي نامه اي به شما، با اشاره به احکام اعدام صادر شده براي اقايان اسماعيل محمدي و حجت زماني ،خطر اعدام انها را ياداور شده و خواهان اعمال فشار شما به دولت و حکومت جمهوري اسلامي ايران  براي جلوگيري از اين اعدامها و درخواست ازادي اين دو زنداني سياسي، شديم.

 متاسفانه هشدار ما در مورد اقاي اسماعيل محمدي به واقعيت پيوست. و اين بار با ترسيم شرايط جديد و خطري که جان زندانيان ديگر را تهديد ميکند، خواهان اعمال فشار جدي شما به جمهوري اسلامي ايران براي متوقف کردن روند سرکوب و متوفف کردن اعدامها مي باشيم.

در هفدهمين سالگرد قتل عام هزاران زندانيان سياسي در ايران در تابستان و پاييز 67، اقاي اسماعيل محمدي و يک زنداني کرد ديگر اقاي محمد پنجويني به تاريخ اول سپتامبر 2005 اعدام شدند. سه روز بعد، دو دختر خردسال اقاي محمدي که به ملاقات پدر امده بودند، خبر اعدام پدر و وسائل او را از ماموران دريافت ميکنند.

اين در حاليست که صدها تن از مردم کردستان در پي اوج گيري اعتراض انها به سرکوب و ترور اعمال شده توسط نيروهاي امنيتي حکومت و در دفاع از حقوق  دمکراتيک، ملي، قومي و انساني خود دستگير شده و در زندانهاي کردستان ايران درزير شکنجه به سر ميبرند. روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر کرد در سنندج نظير خانم دکتر رويا طلوعي، اجلال اقوامي، سعيد ساعدي ومادح احمدي دستگير شده و در وضعيت نامعلومي به سر ميبرند. و حزب دمکرات کردستان ايران، خبر از در استانه اعدام قرار گرفتن سه زنداني ديگر به نامهاي ابوبکر ميرزا قادري، عثمان ميرزا قادرى و قادر احمدى ميدهد، که جرم انها هواداري از اين حزب اعلام شده است اين اقايان احکام اعدام خود را در سال گذشته دربافت کرده و احتمال ميرود که تا پايان ماه سپتامبر اعدام شوند.

درهفدهمين سالگرد قتل عام زندانيان سياسي ايران در سال 67 و دفن انها در گورهاي دسته جمعي، اعمال فشار به خانواده هاي اين قربانيان شدت بيشتري گرفته است و جمهوري اسلامي قصد دارد که محل اين گورهاي دسته جمعي، را از بين ببرد. در پايان مراسم هفدهمين سال بزرگداشت قربانيان اين قتل عام، در خاوران تهران ، ماموران امنيتي که در لابلاي جمعيت مخفي شده بودند، پانزده تن از دختران جوان را از ماشينها پايين کشيده و به زندان ميبرند. جز يک مورد فرار، از وضعيت ساير دختران دستگير شده در اختيار نداريم.

ما با ياداوري چند مورد، احساس نگراني خود را نسبت به سرنوشت اين دختران دستگير شده، با شما در ميان مي گذاريم. در تابستان 67 در زمانيکه جمهوري اسلامي  حاضر به اعلام خبر رسمي اعدام ها و قتل عام زندانيان نبود، خبر اعدام دختران جواني را که در شب قبل از اعدام به انها تجاوز شده بود با شيريني و دسته گل به خانواده هاي انان داده ميشد. در چند سال اخير با تمام فشارهايي که به زندانيان سياسي و روزنامه نگاران زنداني وارد ميشود، خانم زهرا زيبا کاظمي ، خبرنگار عکاس پس از مورد تجاوز قرار گرفتن در زير شکنجه به قتل ميرسد. خشم و کينه اي که اين حکومت نسبت به زنان در دل دارد، ما را نسبت به سرنوشت اين دختران نگران ميکند. اين خشم و کينه ناشي ازمقاومت مستمرو شجاعانه زنان و دختران ايراني در مقابل تبعيض جنسي ، ستم مضاعف و نقض حقوق ابتدايي خود، که درجمهوري اسلامي قانوني است، مي باشد. 

 

خانمها و اقايان محترم

با افزايش روحيه ايستادگي و مقاومت در مردم، سران جمهوري اسلامي در طي يک روند و پروسه گام به گام به تشديد سرکوب و گسترش هر چه بيشتر اختناق و نقض هر چه اشکارتر حقوق بشر دست زده است . در اين حرکتهاي گام به گام جمهوري اسلامي عکس العملهاي بين المللي را ميسنجد و نسبت به اين عکس العملها گامهاي بعدي خود را تنظيم ميکند.

به همان ميزان که اعتراض شما ميتواند مانع اعدامهاي بعدي و کنترل لجام گسيختگي جمهوري اسلامي شود، سکوت شما هم ميتواند به عنوان سيگنالي براي ادامه اين اعدامها توسط جمهوري اسلامي تلفي گردد. لذا ما مصرا خواهان اين هستيم که شما بنا بر مسئوليتي که بدوش داريد؛ نسبت به اعدامها و اعمال فشار به زنان و کشتار و سرکوب  در کردستان  عکس العمل نشان داده و جمهوري اسلامي را در اين زمينه تحت فشار قرار دهيد.

 

با تشکر پيشاپيش از شما

 

گروه کار سياسي شوراي هماهنگي

 جمهوري خواهان دمکرات و لاييک ايران