تازه های فرهنگ ایران در انگلستان

 

محمود کویر

 

 

 بازار نشر در انگلستان در  فوريه ٢٠٠٦ (اسفند ماه) کتابي را با عنوان "علوم جديد، آموزش و نو انديشي در ايران دوره قاجار؛ دارالفنون" به انگليسي منتشر مي کند.

اين کتاب توسط "مريم اختيار"،  نويسنده و محقق ايراني تأليف شده است كه پيش از اين كتابي از او با عنوان "نقاشي هاي ايراني سلطنتي: دوره قاجار" منتشر شده بود.

 

***

کنفرانس انقلاب مشروطيت ايران همزمان با صدمين سالگرد آن از ٣٠ جولاي تا دوم آگوست سال جاري  (مرداد ١٣٨٦) با شركت ايران شناسانان برجسته در دانشگاه آكسفورد انگلستان برگزار مي شود.

كنفرانس انقلاب مشروطيت از سوي بنياد ايران شناسي لندن و دانشگاه آكسفورد برگزار مي شود.

پرفسور عباس امانت، هوشنگ شهابي، دكترجان گرني، فرهاد حكيم زاده، ونسا مارتين و پرفسور محمد توكلي ترقي از جمله برگزارکنندگان اصلي اين كنفرانس تخصصي هستند.

دبيرخانه كنفرانس انقلاب مشروطيت اعلام كرد:«در اين كنفرانس كه همزمان با صدمين سالگرد انقلاب مشروطيت ايران برگزار مي شود، مسائل و موضوعات متعددي مورد بحث قرار مي گيرند.  انقلاب مشروطيت ايران اساسا چه نوع انقلابي بوده و چگونه ايران را دگرگون كرده است، نقش امپرياليسم در برابر انقلاب مشروطيت ايران چه بوده است، دوام و تاثير نهادهاي برخاسته از انقلاب مشروطيت در ايران تا چه اندازه بوده است، تاثير جهاني اين انقلاب و نقش آن در شكل گيري آينده كشور  چه بوده است، از جمله پرسش هايي است كه  در اين کنفرانس مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.»

 

***

 سایت ( ماهی سیاه یا بلاک فیش) قصه ماهي سياه كوچولو نوشته قصه صمد بهرنگي را پس از آن که به زبان انگليسي و توسط ناشران مختلف در آمريكا، اروپا و آفريقا منتشر شده است، به صورت آنلاين و به دو زبان فارسي و انگليبسي در دسترس خوانندگان خود قرار داد.

 

***

 

اشعار عاشقانه شاملو به دو زبان انگليسي و فارسي در روزهاي پاياني سال ٢٠٠٥ ميلادي روانه بازار كتاب انگليسي زبان ها شد.

 

***

سوپ انار،‌ آبگوشت و دلمه با دارچين و زعفران ايراني كتاب مارشا مهران، نويسنده ايراني ساکن ايرلند را درشمار پرفروش ترين كتاب هاي سال ٢٠٠٥ در كشورهاي انگليسي زبان قرار داده است.

 

***

 

"شوشا گاپي"، روزنامه نگار، آهنگساز و نويسنده ايراني افسانه هاي کهن و سحرآميز را در کتابي به نام راز خنده گردآوري کرده و آن ها را در انگلستان و با کمک يک ناشر انگليسي منتشر کرده است.

 

***

متن نسخه خطي گاه نگاري "فضلي بيگ اصفهاني"، تاريخ نويس عصر صفوي پس ازكشف غيرمنتطره در كتابخانه قديمي كالج كريست كمبريج، براي نخستين بار تصحيح و به صورت ديجيتالي درانگلستان منتشر مي شود.

 

***

خاطرات شيرين عبادي توسط انتشارات رندم هاوس چاپ و از ماه مه ٢٠٠٦ به بازار نشر انگلستان عرضه مي شود.

 

***

ترجمه انگليسي كتاب اصفهان نصف جهان( جمالزاده) در مجموعه كتاب هاي كمياب برناردجي شاپرو، موسسه فروش كتاب هاي كمياب در كشور انگلستان به فروش مي رسد.

 

سبز باشید

محمود کویر