اینترنت، سکس، آزادی و تبهکاری

 

 

در دنیای کنونی اینترنت  به یکی از مدرنترین و سریعترین وسایل ارتباط جمعی مبدل گشته است.  کوچکترین حوادث، اتفاقات و اخبار در کوتاهترین زمان ممکن به سراسر دنیا ارسال می شود. از طریق همین ارتباطات الکترونیکی است که اعمال، جنایات دولت ها و حاکمان مستبد در رابطه با نقض حقوق بشر در کمترین مدت زمان به گوش تمامی مردم جهان می رسد. در کشور های استبداد زده همانند کشور ما که جای برای روزنامه های غیر حکومتی و آزاد وجود ندارد، مردم و روزنامه نگاران برای آگاه کردن مردم از اینترنت استفاده می کنند.  در این راستا نیز کار وبلاگ نویسی بسیار رایج  شده و حتی کار به جائی رسیده که وبلاگهای فارسی زبان سومین رتبه وبلاگ نویسی را در سراسر دنیا بخود اختصاص داده اند.

از اینکه مردم ایران علی رغم کمبود امکانات و فیلترگذاری شدید باز هم حداکثر استفاده را از امکانات الکترونیکی برای انتقال پیام خود می کنند، جای بسی خوشحالی دارد. اما باید به خاطر بسپاریم که این امکان نوین ارتباطی نیز دارای ضرر و زیانهائی هم می با شد.

در رابطه با سود و زیان اینترنت و تاثیرات آن بر مردم بخصوص جوانان در کشورهای اروپائی تا بحال تحقیقات و بحث و جدلهای فراوانی شده است. آیا در مورد استفاده مردم ایران و سود و ضررهای آنهم تحقیقات و بررسیهائی شده است؟ آیا داشتن مقام سوم از لحاظ کمی ما را قانع می کند و به ما اطمینان می بخشد که این وسیله ارتباطی تنها اثرات مفیدی را به همراه دارد؟

 

 سالهاست به عنوان کارشناس مسائل اجتماعی در کشور هلند مشغول به کار می باشم و تا اندازه ای با مشکلات اجتماعی عدیده ای همواره دست به گریبان بوده و هستم. در این نوشتار تلاشم بر آنست تا توجه دلسوزان ایران و ایرانی را به یکی از مهمترین مشکلات  اجتماعی مردم ایران جلب نمایم. امیدوارم دیگر اساتید گرامی نیز به نوبه خود به روشن تر ساختن و بازبینی این پدیده نورس که اثراتش را سریعا در تمامی ساختار جامعه ایران گسترانده و می گستراند،  کمک نمایند.

 

ا بتدا یک بررسی اجمالی از تحقیقاتی که تاکنون در کشور هلند در رابطه با استفاده از اینترنت شده است می کنم. قابل توجه است دولت هلند  تمامی پروژه های تحقیقاتی در رابطه با اثرات اینترنت را به لحاظ مالی تامین می کند . هدف اولیه دولت از حمایت مالی این پروژه های تحقیقاتی، حمایت از مردم در مقابل ضررهای از پیش تعیین نشده است. در اکثر این تحقیقات همواره چند موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

 

1-  آیا استفاده مداوم توام با اعتیاد است؟

بله، استفاده مداوم از کامپیوتر و اینترنت باعث ایجاد اعتیاد جدیدی بنام " اعتیاد به اینترنت" می شود.  در کشور هلند در شرایط کنونی تعداد زیادی از مردم این کشور، بخصوص جوانان با این اعتیاد جدید دست و پنجه نرم می کنند. بعضی افراد در 24 ساعت شبانه روز ، گاهی بیش از 10 ساعت مشغول به چت کردن می باشند. این اعتیاد باعث شده است که سطح آموزشی جوانان بخصوص در رابطه با زبان هلندی خراب تر شود. زیرا در چت روم ها زبان نوشتاری جدیدی کشف شده که توجه چندانی به  صحیح نوشتن و اسپل کردن کلمات نمی کند. در این رابطه کافی است هر از گاهی نظری به روزنامه های هلندی زبان بیافکنی و یا به اخبار کانالهای مختلف هلندی گوش فرا دهید. آنگاه  است که می بینی این وسیله جدید خالق چه مشکلاتی شده است.  

در رابطه با حل این مشکل دولت هلند در طی چند ماه گذشته دست به اقداماتی زده است. در محیط مدارس  استفاده از اینترنت تنها برای یادگیری مواد درسی و تحقیقات آموزشی مجاز می باشد.  آگر دانش آموزی در حال چت و یا استفاده غیر آموزشی دیده شود شدیدا مورد مواخذه  قرار می گیرد و تا مدتی از استفاده محروم می گردد. دولت هلند در این راستا طرحی منوط به ممنوع ساختن حق ورود برای جوانان زیر سن 16 به سالن های چت را مطرح ساخت. این طرح  بدلیل ناپختگی به مجلس راه نیافت. اما دست اندرکاران و کاردانان آموزشی همواره در حال بررسی و تفحص می باشد تا راه حل مناسبی را برای حل این مشکل قابل توجه پیدا کنند.

 

2- سایت های سکسی

سازمان اطلاعات و امنیت هلند و اروپا هر سال با پرداخت هزینه های زیادی تلاش می کند که سایت ها، وبلاگ ها و حتی افرادی که با پورنوگرافی ارتباط دارند و از اینترنت استفاده می کنند را  زیر نظر داشته باشد. هر سال در زمانهای مختلف در طرح های ضربتی تعداد زیادی از این سو استفاد کنندگان، که از اینترنت(پرنوگرافی) بعنوان وسیله ای برای بدام انداختن جوانان و کودکان استفاده می کنند تحت تعقیب قرارمی گیرند  و دستگیر می شوند. این افراد بعد از دستگیری به نزد قاضی فرستاده  و سپس یا راهی زندان می شوند و یا به پرداخت جریمه نقدی محکوم می شوند. در سال گذاشته پلیس هلند اعلام نمود که یک هلندی از طریق ایمیل صد ها عکس سکسی از کودکان و نوجوانان آرژانتینی به سایت های سکسی در هلند ارسال کرده است. پلیس بعد از آنکه یک سال فرد مورد نظر را زیر کنترل خود گرفته بود موفق به دستگیری تمامی افراد این شبکه شد.

چندی پیش تلویزیون کانال یک هلند برنامه ای به مناسبت " کنفرانس ارتباطات و اینترنت"  در تونس پخش نمود. این برنامه شامل دو قسمت بود.

 گزارشگر سعی کرده بود که از دو جهت به مشکلات جوانان و اینترنت نگاهی بیندازد.

در قسمت اول این گزارش مسئله چت رم ها و وب کم( دوربین) مورد بررسی واقع شده بود.  

 مسئله ای که در اکثر چت رم ها اتفاق می افتد اینست که جنس مذکر اغلب با بیان کلمات عاشقانه دختران جوان را جذب خود می کند. همیشه شروع با کلمات زیبا است. اما پس از چند روز صحبت کردن کم کم نوبت به حرف های سکسی می ر سد. پس از این مرحله آنها از دخترها می خواهند که در مقابل وب کم لخت شوند. آنها ابتدا برای جلب توجه خودشان شروع می کنند. همینکه دخترها خودشان را لخت کردند فیلم آنها ضبط و نگهداری می شود.  در ادامه با تهدید به توزیع فیلم گرفته شده افراد را مجبور به همکاری و انجام دستورات خود می کنند. امروزه خیلی از جوانان بدین وسیله گول خورده و در دام عده ای تبهکار گرفتار میشوند.

 

قسمت دوم گزارش،شامل تحقیقاتی بود که تا بحال پلیس هلند در این رابطه انجام داده است. پلیس هلند تعداد قربانیان این پدیده نورس را چشمگیر و در خور اهمیت قلمداد می کند. اما تنها تعداد کمی از این قربانیان به پلیس مراجعه کرده و می کنند. دلیل آن ناشی از تهدیداتی است که از جانب برنامه سازان پورنو های اینترنتی متوجه قربانیان می باشد.

پلیس در تحقیقات خود موفق به دستگیری خیلی از افراد و باندهای تبهکار شده است. باند های تبهکار با شیوه های مختلف تلاش می کنند که هر چه بیشتر دختران و پسران جوان را در مقابل وب کم لخت نمایند و پس از ضبط فیلم و عکس آنها آن را درمعرض فروش و سوء استفاده قرار بدهند. این کار شروع حرکتی است که این جوانان را در نهایت به  خودفرشی وادار می نمایند.  وقتی که این افراد فیلم و یا عکس سکسی فرد(قربانی) را در دست داشته باشند  دیگر آنها( تبهکاران ) هستند که دستور می دهند. در حین پخش این گزارش چند نمونه از کارهای و شیوه های باندهای تبهکار به نمایش گذاشته شد. جوانی که آلت خود را نشان می داد و یا دختری که آماده لخت شدن بود.

پلیس هلند در پایان اعلام کرد که این یکی از مشکلات تازه جوانان است که در حال حاضر باید به آن خوب توجه شود. آنها از خانواده ها خواستند در صورت مشاهد این گونه افراد در چت رم ها به آنها گزارش نمایند  تا این افراد مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

     

پس تا به حال باید این نتیجه را گرفته باشیم که خیلی از بانده های تبهکار تلاش می کنند که جوانان، بخصوص دختران را بدام بیندازند. در کشور های پیشرفته دستگاه های عریض و طویلی در تلاش شبانه روزی خود سعی می کنند که تعداد این قربانیان را کاهش بدهند.  در کشور ما  وقتی مسئولین دولتی می گویند اگر به زنان و دختران بدرفتاری و تجاوز می شود خود آنان مقصر هستند  دیگر چه امیدی به کاهش اجحاف حقوق زنان باید داشت.

متاسفانه آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است. در ایران دولت فقط در تلاش است که سایت های فرهنگی و خبری مستقل که در جهت آگاه کردن مردم تلاش می کنند فیلتر نماید. در این راستا دست توانائی دارد. همانند شیوه مبارزه آنان با مواد مخدر که افراد خرده پا را اعدام می کنند ولی واردگنندکان چند تنی را به حال خود رها می کنند.

 

برای پی بردن به چگونگی وضعیت اینترنت و استفاده سالم و یا نادرست از آن در ایران  به ماشبن جستجگوگر گوگل فرمان دادم تا کلمه های داستانهای سکسی و سایت های سکسی را جستجو کند. صدها سایت و  وبلاگ بر روی صفحه نمایان شد.

 

مهمترین مسائلی که نظرم را جلب نمود این بود که ابتدائی ترین اصول انسانی و حقوقی  افراد در این سایتها نادیده تلقی می شود. نکاتی که از نظر قانون بین المللی نیز ممنوع می باشد. در نوشته زیر تـوجه شما را به ذکر چند نمونه جلب میکنم.

در اکثر این سایتها و وبلاگ ها هیچ استاندار جهانی از قبیل نکات ذیل در آنها رعایت نشده است.

 

  1. در بیشتر آنها عکس و داستانهای سکسی با افراد زیر 18 سال دیده می شود.
  2. بیشتر داستانهای نوشته شده، افراد را  تشویق و ترغیب به  سکس خانوادگی می کند.
  3. چاپ عکس و فیلم های مجالس خانودگی که از منزل افراد به سرقت رفته است.

1. در بیشتر آنها عکس و داستانهای سکسی با افراد زیر 18 دیده میشود

 

در قوانین بین المللی و جهانی صاحب امتیاز سایت مسئول می باشد که از چاپ عکس و یا داستان سکسی در رابطه با افراد زیر 18 سال جلوگیری نماید. این کار خلاف قانون است. متاسفانه در سایت های ایرانی نه  نتها در این رابطه ناظری وجود ندارد،  بلکه  زبان فارسی سایت خود عاملی است که شرکت های که فضای اینترنتی،  پولی و یا مجانی می دهند سر از کار این سایت ها در نیاورند. در این رابطه به خاطر پرداخت هزینه گزاف آنان،  کار کنترل را یا انجام نمی دهند و یا نمی خواهند انجام دهند. در خیلی از این داستانها تجاوز به افراد زیر 18 سال به شیو های مختلف به نگارش در آمده است.

معمولا در طول ماه سعی می شود،  داستانهای مختلف  به شیو های مختلف در این سایت ها و وبلاگ ها درج شود.

آنان برای داستانهای سکسی،  تجاوز به کودکان و نوجوانان از دختر و پسرهای گدا گرفته تا بچه های همسایه و صاحب خانه استفاده می کنند.

در قوانین جهانی تاکید شده است که چاپ و پخش عکس ها و داستانهای سکسی در رابطه با کودکان و جوانان زیر 18 سال جرم است. دولت ها و نهاد های بین المللی تلاش می کنند که در مقابل این تبهکاران مبارزه نمایند. با توجه به اینکه زبان فارسی زبانی جهانی نیست این سایت ها و وبلاگ ها از این خلاء استفاده می کنند.

 

 

2. بیشتر داستانهای نوشته شده  تشویق و ترغیب به سکس خانوادگی می کنند.

تا آنجای که من می دانم و مطالعه کرده ام سکس افراد خانواده با هم incest) ( مثلا پدر با فرزند و یا برادر با خواهر ، یکی از مشکلات اجتماعی بوده و هست و در تمام جوامع عقب مانده و پیشر فته نیز اتفاق می افتد.

در هلند در رابطه با این پدیده تحقیقات زیادی انجام شده است. این نوع ناهنجاری در بین خانواده ها با پایگاهای طبقاتی  مختلف وجود دارد. متاسفانه باید بگویم که هلند در مقایسه با کشور های اروپای جزء کشورهائی محسوب می شود که دارای بالاترین میزان سکس افراد خانواده با همدیگر می باشد. خیلی از کسانی که قربانی سکس خانوادگی می شوند بعد از سالهای طولانی شکنجه روحی و روانی گاها به  سازمانهای مددکاری برای کمک مراجعه می کنند.

در تحقیقات انجام شده مشخص شده است، چون قربانیان قدرت و توانایی دفاع از خود را ندارند سالها و شاید تا آخر عمر به تجاوز عادت می کنند. در خیلی از شرایط قربانی فکر می کند اگر به مادرش بگوید که پدرش به او تجاوز می کند. در درجه اول مادرش حرف او را قبول نمی کند و در درجه دوم رابطه مادرش با پدرش نیز به هم می خورد و خانواده آنها از هم می پاشد.

طی چندین سالی که من با جوانان و زنان به عنوان مددکار اجتماعی کار کرده ام با این مشکل زیاد برخورد داشته ام.  درصد کمی از این افراد در مرحله جوانی یعنی در 13 تا 17 سالگی با فرار از خانه و مراجعه به مراکز پلیس داستان تجاوز و سکس افراد خانواده با خود را مطرح می کنند. این افراد بلافاصله به سازمانهای مددکاری اجتماعی معرفی می شوند و تحت مراقبت های روانپزشکی قرار می گیرند.

چند سال پیش روزی یکی از مدد جویان زن هراسان به سراغ مددکارش آمد تا پرده از راز شگفتش را بردارد. وی زنی با وقار و دارای 40 سال بود. از 6 سالگی تا 40 سالگی  ابتدا در خانه پدر و سپس در خانه شوهرش مرتبا مورد  تجاوز پدر و برادرهایش قرار گرفته بود.  او حتی توان اینکه این مشکلش را برای شوهرش هم بگوید  نداشته بود.  در نهایت او تصمیم گرفته بود با فرار از خا نه به سازمان حمایت از زنان مراجعه کرده و روح ملتهب و نا آرامش را به آسایش برساند و راز نهفته اش را برملا کند.

اکنون برای جلوگیری از اینگونه ماجراهای تلخ،  دولت هلند در مدارس و مراکز عمومی با دادن آموزش  به جوانان را در رابطه با این پدیده آنها را هشیار کرده و زمینه ای را فراهم کرده و می کنند تا در صورت کوچکترین مشکلی به سراغ مددکاران اجتماعی بروند.

 

اما در ایران و دنیای داستانهای سکسی ایرانی چیزی دیگری حاکم است. هزاران داستان در رابطه با سکس افراد خانواده با هم نوشته شده است . خیلی از داستانها در رابطه با سکس با افراد زیر 18 سال می باشد.

اکثر این داستانها در رابطه با روابط پدر با دختر، خواهر با بردار، مادر با دختر و مادر با پسر است. تازه این همه حقیقت نیست. داستان ها فقط به  فامیل درجه اول خانواده بسنده نمی کند بلکه فامیل درجه دو و سه نیز را نیز در بر می گیرد. نمونه های بارز این مسئله مربوط به داستانهائی است در رابطه با :

سکس با زن برادر، زن عمو، زن دائی، زن پسر عمو، سکس با عمه، خاله و هزاران داستان دیگر.  

 

هدف ناشرین این داستانها چه میتواند باشد

کاری که در جهان متمدن به عنوان تبلیغ تجاوز آن هم از بدترین نوع تجاوز اسم برده می شود چرا در این سایت ها مورد استفاده قرار گرفته می شود. آیا این خود یک نوع تبلیغ و ترویج تفکر تجاوز گری نمی باشد. گرداندگان این سایت ها خوب می داند که در این نوع داستانها یک طرف داستان کسی است که از خود هیچ گونه دفاعی نمی تواند بکند و در موضع ضعف قرار دارد. این تبهکاران با توجه به وضعیت خراب جامعه و  به خاطر نبود امکانات رفاهی و تفریحی وقت را غنیمت شمرده اند تا جوانان را  به سمت تجاوزگری آن هم در درون خانواده های خود نیز سوق دهند. لازم به تذکر است که دست رسی به این سایت ها ساده تراز دسترسی به دیگر سایت های خبری در داخل کشور می باشد.

وقتی که جوانی هیچ تجربه ای ندارد و بنابر شرایط جوانی مورد بمباران فکری این داستانها قرار می گیرند، فکر می کند که این کار درست است.

 

وظیفه  ما به عنوان ایراانی چیست؟

ما ایرانیان نیز وظیفه داریم همانند مردم دنیای متمدن از حقوق کودکان و افراد ضعیف که قربانی این جنایتکاران می شوند حمایت کنیم.

تنها چیزی که به نظر من می رسد اینست که آگاه کردن خانواده ها و جوانان از حضور این مشکل اجتماعی مسئله یک ما می باشد.  در درجه دوم وظیفه داریم مسولین نشر اینگونه اخبار را که ناقض حقوق اولیه انسانها هستند معرفی و به شرکت مادر معرفی شوند.  

ما برای آزادی در تمام عرصه ها مبارزه می کنیم. اما هدف مبارزه ما نباید این باشد که تعداد زیادی از جوانان کشور ما مورد تجاوز قرار گیرند و یا برای تجاوز در آینده به کار گرفته شوند.

 

 

چاپ عکس و فیلم های مجالس خانواده گی که از منزل  افراد به سرقت رفته است.

پخش و چاپ عکس و فیلم های  خصوصی مردم در مراسم خصوصی که افراد برای خودشان به عنوان یادگاری نگه داری کرده اند در ویدوکلپ ها در سراسر ایران  و در سایت ها سکسی یک اقدام متداول شده است. در این رابطه خود چندین فیلم خصوصی را در سایت ها و در سی دی ها که به خارج هم آماده اند مشاهده کرده ام. این حرکت غیر قانونی در ایران و در سایت ها ادامه دارد. طبق کدام قانون افراد این کار را می کنند. طبق اخبار رسیده از ایران بخصوص تهران،  بعضی از سارقان حرفه ای تنها کارشان دزدیدن  نوارها و عکس های خانوادگی  و فروش آنان به ویدوکلپ ها  و سایت ها می باشد. من نه مبلغ مذهبی هستم و نه کارشناس مسائل دینی، بلکه به عنوان یک نفر که دستی بر آتش مسائل اجتماعی دارد اعلام می کنم تا دیر نشده است همانند سالهای 1960 تا 1970 در اروپا که جامعه آنان با بحران جنسی و انقلاب جنسی روبرو بود ما نیز خود را برای هدایت درست این بحران آماده سازیم.

آنان در آن زمان با تاسیس سازمانهای غیر دولتی تلاش نمودند که به جوانان در این رابطه آگاهی دهند و آنان را برای استفاده درست و به موقع از ارتباطات جنسی هشیار کنند.

در دنیای متمدن امروز تاکید بر استفاده درست و برقراری ارتباطات سالم جنسی همواره تشویق و ترغیب می شود و هرگو نه بهره و ری غلط و نادرست جنسی در انظار عمومی و در رسانه های جمعی شدیدا محکوم و منزجر قلمداد می گردد.   

 

 برای حل این مشکل کمک و هم فکری تک تک شما ایرانیان لازم و ضروری می باشد.

 

 

محمدرضا اسکندری

mreskandari@gmail.com