پنجشنبه ۲۵ تير ١٣٨٣ – ۱۵ ژوئيه ٢٠٠۴

خبرهايی از ستاد فرمان اجرايی امام (مصادره اموال)

 

امضا محفوظ

 

 

توضيح کوتاه در مورد ستاد فرمان اجرايی

اين ستاد در سال های ابتدايی انقلاب پس از دستور مصادره اموال سران نظام پهلوی و بعضی از سرمايه داران بزرگ راه اندازی شد و صدها هزار متر زمين و خانه شامل اين قانون را مصادره نمود. در آن سال ها به دليل فشارهای مختلف و جو خاص حاکم بر کشور کسی تاب مقاومت مقابل اين ستاد را نداشت و از طرفی افراد حاضر در اين بخش توانسته بودند با اين قانون چهره های خاصی را در شمال تهران صاحب مال و منالی فوق العاده نمايند. نگاهی به سران جمهوری اسلامی که در مناطق خاص اعيان نشين تهران اقامت دارند نشان می دهد که بيشتر اين خانه ها در همان روزهای اول تقسيم شده است. اما در ميانه های دهه ۶۰ و حتی ۷۰ بعضی از نقاط مخفی مانده و يا حتی واگذار شده، به صورت زوری تصرف شد و صدای مالکين آن هم به جايی نرسيد. حالا پس از ۲۵ سال از انقلاب ۵۷ که تمامی اموال مورد نظر مصادره شده، اين ستاد دست به مصادره و تصرف به زور اموالی در شمال تهران نموده که صاحبان واقعی آن مشتی کشاورز ضعيف و ريشه دار منطقه است. در اين راستا سلسله ای از اقدامات مسئولان اين ستاد را به جهت روشن شدن اذهان عمومی برای سايت وزين گويا ارسال می نمايم.

کامران ميزانی ۲۲/۴/۸۳

 

قسمت اول

تصرف زمين های سوهانک

در ماه های پايانی سال ۸۲ زمين های منطقه ای از روستای سوهانک در شمال تهران و در مجاورت ازگل پس از بررسی های کارشناسی! به صورت چکشی و شبانه به تابلوهای قهوه ای رنگ ستاد فرمان اجرايی امام مزين شد. صبح روز بعد صاحبان کشاورز و ساکن بومی اين روستا وقتی به باغ ها و زمين های خود مراجعه کردند، دريافتند که از اين پس زمينی به نام خود و باغی به آدرس مراجعه کرده ندارند. چند مراجعه کوچک به ستاد فرمان اجرايی آنها را با توجيه و تهديد ارتباط با بهايی ها فراری داد و مشتی خانواده ضعيف کشاورز که زندگی خود را از راه کشت سبزيجات و گيلاس و زردآلو می گذراندند، خانه نشين نمود. در مقابل ستاد اجرايی بخشی از اين زمين ها را بلافاصله به قيمت متری ۳۰۰ هزار تومان به تعاونی مسکن دادگستری استان تهران فروخت. ولی تا اين لحظه هيات امنای تعاونی اجازه نداده اند که در اين زمين ها با توجيه صاحب دار بودن، ساخت و سازی صورت پذيرد.

 

قسمت دوم

تصرف زمين های لوگان فشم

لوگان از بخش های شمالی فشم است. اين بخش از روستای فشم کوهستانی و صعب العبور است و زمين های بسياری در قطعه های بسيار بزرگ که کمترين آن ۱۰ هزار متری است وجود دارد. اين زمين ها از اموال شخصی مردم است ولی به مصادره ستاد اجرايی فرمان درآمده است. اين زمين ها قيمت زيادی ندارند ولی با طرح توسعه شهر فشم بی شک از قيمت حال که در ميان ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان است به متری يک ميليون هم خواهد رسيد. اين قسمت از فشم قرار است توسط خانواده موسوی صاحبان شرکت ايران توحيد که از بستگان برادر رفسنجانی می باشند به عنوان شهرک ديپلماتيک ساخته شود و با قيمت های نجومی تقديم سفارتخانه های خارجی در تهران شود. بخش ديگری از زمين ها قرار است توسط شرکت تازه تاسيس سرمايه گذاری و توسعه مسکن ستاد فرمان اجرايی امام که حسين قريب ( مديرعامل فعلی باشگاه استقلال تهران ) مديرعامل آن می باشد به صورت گسترده خانه سازی شود. اين خانه سازی براساس طرحی ۵۰۰۰ واحدی است که با حمايت شخص ايروانی رئيس ستاد توسط قريب که يکی از بستگان وی می باشد انجام می پذيرد. حسين قريب يکی از مديرانی است که به خاطر جلوگيری از افتضاح های مالی در شرکت ساختمان نفت ايران اخراج شده بود ولی بلافاصله توسط ايروانی به ستاد فرمان اجرايی و در شرکتی موازی منصوب شده است.

 

قسمت سوم

پروژه برج های جردن

از دستاوردهای بزرگ جناب ايروانی ساخت ۴ برج با ۴۰۰ واحد در جردن می باشد. اين برج ها از زمين هايی است که پس مصادره به دست آمده و توسط سرمايه محسن رفيق دوست تبديل به برج شده و قرار است در آگهی های مفصل و تبليغاتی جديد به فروش برسد. برج های مورد نظر در خيابان گلدان، گلشهر، روانپور و عاطفی است. حتی يکی از اين برج ها که به يکی از خانه های امن وزارت اطلاعات که بالاتر از سوپر جردن است، اشراف بوده ولی هنوز به کار خود ادامه می دهد و کسی نتوانسته مقابل ساخت آن را بگيرد. جالب است بدانيد دفتر شرکت سرمايه گذاری مسکن ستاد اجرايی در خيابان آرش جردن و در برجی تازه ساز قرار دارد که از همين زمين ها می باشد. در مورد پروژه های جردن همين بس که وقتی رفيق دوست وقتی در اين پروژه سود سرشاری را نصيب ستاد اجرايی کرد بلافاصله ايروانی دستور بخشش زمين های بسيار جالبی را به وی داد چون پروژه جردن به صورت ۶۰ به ۴۰ ميان رفيق دوست و ستاد تقسيم شده است. بهای ساخت اين ۴۰۰ واحد در کل به متری ۲۰۰ هزار تومان نرسيده است ولی در حاضر با قيمت متری يک مليون و دويست هزار تومان در حال پيش فروش است. پيش بينی می شود که اين قيمت تا يک ميليون و پانصد نيز پيشروی کند. نکته جالب در اين برج ها خريد آن توسط جوانانی وابسته به خانواده قدرت در ايران است. جوانانی که شايد بيشتر به دنبال خانه امنی باشند تا سرپناه !! نکته بسيار جالب ديگر اشراف اين برج ها به خصوص دو مورد آنها به محوطه صداوسيما است. به طوری که در گزارش ذکر شده در حراست ستاد اجرايی تاکيد شده بايد بام های اين برج ها مسدود شود تا احتمال حمله موشکی از اين برج ها به صداوسيما به حداقل برسد !

 

قسمت چهارم

بخشش زمين به آتی شهر

در قسمت اول از تصرف زمين های سوهانک خبرهايی منتشر شد. اما شايد بد نباشد بدانيد کمی از شعار جالب : آتی ساز آتی شهر را می سازد، توضيحاتی را برای شما بگويم. آتی ساز شرکت ساختمانی بنياد مستضعفان است که در سال های قبل در معامله سوری به محسن رفيق دوست واگذار شد. وی براحتی توانسته خلاف قواعد شهرسازی در مجموعه آتی ساز چند برج جديد را بسازد و براحتی پيش فروش نمايد. اما بخش جذاب زمانی بود که ستاد اجرايی فرمان امام روی زمين های آتی ساز و حتی پروژه جديد به رفيق دوست بند کردند و جز واگذاری آن به ستاد فکر نمی کردند. اين درگيری به بالاترين حد رسيد تا اينکه خود رفيق دوست به ديدار ايروانی رفت و وقتی اين جلسه پايان يافت طرح جردن متولد شد. ايروانی که اصولا سعی می کند خريدار و فروشنده را برای روز مبادا نگاه دارد. زمين های باغ معروفی به نام سردار را در منطقه سوهانک تهران متری ۵۰۰۰ تومان به رفيق دوست فروخت. اين زمين ها در حال حاضر توسط شرکت رفيق دوست که همان آتی ساز است برای پروژه آتی شهر زير کشت قرار دارد !! زمين های کشاورزی که بهترين گيلاس و زردآلو کوهپايه البرز در آن پرورش می يافت و در کشت بادام بی نظير بود، براحتی از دست صاحب اصلی آن خارج و به رفيق دوست هديه شد.

 

قسمت پنجم

کمک مالی به باشگاه استقلال تهران

زمين های شمال سوهانک پس از تصرف در سال ۸۲ برکت فراوانی داشت چون ۴۰۰۰ متر آن در دو سند ۲۰۰۰ هزار متری به حسين قريب مديرعامل باشگاه استقلال به قيمت متری ۱۲۰۰ تومان فروخته شد ! بلافاصله باشگاه استقلال نيز زمين ها را با واسطگی شرکت برج آبی به يکی از شرکت های خانه سازی در شمال تهران فروخت. ارزش فروش اين زمين ها بالغ بر ۳ ميليارد و دويست ميليون تومان است که ۶۴۰ ميليون تومان پورسانت برج آبی در اين معامله بود که به نفع خود دريافت نمود، در حالی که هنوز ۴ ميليون و هشتصد هزار تومان قيمت خريد زمين ها از طرف باشگاه استقلال به حساب ستاد اجرايی پرداخت نشده است ! اين زمين ها بخش کوچکی از کمک ها بود چون سه ماه پيش در اوج بحران مالی تيم استقلال، ايروانی رئيس ستاد اجرايی به کمک حسين قريب آمد و ۲۵۰ ميليون تومان را به حساب باشگاه استقلال واريز نمود. نکته مبهم اين بود که در همان روزها حکم جلب قريب به خاطر خريد يک بازيکن مشهدی توسط باشگاه ابومسلم در دست مامور اجرا بود. درست دو هفته بعد از اين ماجرا نيز ۱۰۰ ميليون تومان مهرعليزاده از ترس تصرف زمين های جنوبی مجموعه انقلاب توسط ستاد اجرايی به حساب باشگاه استقلال واريز نمود و کمی بعد بازهم فدارسيون فوتبال برای اينکه بی دغدغه ساختمان جديد خود در خيابان سئول را در اختيار بگيرد. يک بار ۵۰ ميليون تومان و بار دوم ۷۰ ميليون تومان به حساب باشگاه استقلال واريز نمود. موضوع زمانی جالب تر شد که سردار محسن رضايی دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام حاضر شد برای اينکه پسر دومش به راه اولی نرود و در تمرينات و بازی های استقلال حاضر شود. مبلغ ۲۰۰ ميليون تومان را به حساب باشگاه استقلال واريز کند و البته يکی از شرکت های وابسته به خود را مامور کرد که با آيوا حمايت مالی استقلال را در سال ۸۲ به عهده بگيرد. آيوا ۶۰۰ ميليون تومان به استقلال پرداخت نمود که از اين ميان تنها ۳۵۰ ميليون و البته ۵۰ ميليون ديگر به حساب تيم ريخته شد.

 

قسمت ششم

پروژه ترکيه و ويلاهای تفريحی ستاد

پس از تجربه آل هاشمی در خصوص ساخت ويلاهای تفريحی در اسپانيا، يونان و ايالات متحده حالا نوبت به ستاد اجرايی فرمان امام رسيده که در يکی از شهرهای ترکيه ويلاهای تفريحی را بسازد. اين ويلاها که در زمين های چند ژنرال دوران پهلوی احداث می شود نوعی معامله بوده است. اين ژنرال ها حاضر شده اند پروژه ساخت اين دهکده های تفريحی توسط شرکت برج آبی انجام شود و سهمی به ستاد برسد. در مقابل نيز ستاد در تهران زمين ها و خانه های اين شخصيت ها را به آنها باز پس دهد. در مرحله اول حسين قريب و کامران منزوی مديرهيات مديره و مديرعامل برج آبی در نوروز ۸۳ راهی ترکيه شدند و شرايط اجرای اين طرح را بررسی نمودند. در جلسه دوم که در نيمه دوم ارديبهشت در تهران انجام شد قرار بر اين شد ۵۰۰ واحد ويلايی در اين زمين ها احداث شود و در مقابل ستاد اجرايی با مصادره منطقه ای به نام سوترطلا که بالغ بر ۱۲۰ هزار متر مربع در لشگرگ و پشت پارک جنگلی سوهانک واقع شده بود را به طرف مقابل هديه کند. اين برنامه در سفری که قريب و منزوی مردادماه به ترکيه خواهند داشت به نتيجه می رسد و قرارداد رسمی منعقد خواهد شد.

 

قسمت هفتم

شرکت برج آبی و پيمانکاری ستاد اجرايی

حسين قريب وقتی به شرکت سرمايه گذاری و مسکن ستاد اجرايی فرمان امام منصوب شد. شرکتی با عنوان برج آبی راه اندازی کرد. وی در اين شرکت رئيس هيات مديره بود که سهام دارانی مثل علی تاجرنيا ( نماينده مجلس ششم )، علی نظری ( نماينده مجلس ششم )، نظر جويباری ( صاحب يکی از کارخانه های قطعه سازی و از نزديکان غروی مديرعامل سابق ايران خودرو )، کاظم اوليايی ( از مديران ستاد اجرايی فرمان حضرت امام ) و مدير عاملی را به کامران منزوی ( از دوستان قديمی خودش ) واگذار کرد و براحتی توانست پيمانکاری پروژه های ستاد را در يک سال گذشته به اين شرکت بياورد. اين شرکت قرار است بزودی احداث پروژه ترکيه را آغاز کند. اين پروژه ۵۰۰ واحدی قرار است در مناقصه ای سوری به قيمت ۳ ميليون دلار به برج آبی واگذار شود.

برج آبی به تازگی پيشنهاد انجام بازسازی ورزشگاه تختی تهران را به مهرعليزاده تقديم نموده که هنوز جوابی از سوی رئيس سازمان تربيت بدنی داده نشده است. از طرفی شرکت برج آبی ويلای بزرگ ۵۰۰۰ متری را در لواسان ساخته است که به ميهمانی های خصوصی و محافل اقتصادی وابسته به خود ستاد است. گفته می شود اين ويلا يا ساختمان عظيم قبلا به يکی از تجار بزرگ ايرانی تعلق داشته که پس از مرگ دخترش از ايران رفته و در نبود وی اموالش به تاراج رفته است.

 

قسمت هشتم

مصادره زمين های لويزان

اين بخش از مصادره قرار است طی هفته های آتی در منطقه قديمی ده لويزان صورت پذيرد و ۶۰ هزار متر مربع از زمين های اين منطقه مصادره شود. قرار است در اين زمين های بادآورده ستاد با همکاری کميته امداد يک شهرک جديد طراحی و بسازد که به صورت نصف به نصف ميان آنها تقسيم شود. هدف اصلی اين شهرک اسکان کارمندان کميته امداد در تهران است ولی با توجه به نوع ساخت و ساز و مشتريان ستاد بعيد به نظر می رسد که نيمه ستاد به افراد محتاج مسکن واگذار شود. در ماکت اين طرح که چندی پيش از دفتر حسين قريب به دفتر ايروانی انتقال پيدا کرد، نمايی از طرحی بی هويت وجود داشت که هيچ شباهتی به معماری ايرانی يا چيزی شبيه معماری شرقی ندارد. از طرفی قرار است انجام مراحل پس از سفت کاری اين طرح نيز توسط شرکت برج آبی انجام شود و در اين بخش برج آبی در مناقصه ای سوری به ازای هر واحد ۲ ميليون تومان خواهد گرفت. شايد جالب باشد که اين زمين های جديد مورد نظر ستاد اجرايی به قدری حساسيت به وجود می آورد که شايد منطقه لويزان را به بحران بکشاند ولی ستاد بی توجه به مردم فقير نشين اين قسمت و البته هشدارهای ارتش برای جلوگيری از ساخت يک مجتمع بزرگ مسکونی همچنان برنامه های خود را ادامه می دهد.

 

قسمت نهم

سابقه همکاری ستاد و کميته امداد

ستاد در سال ۷۲ به واسطه تصرف زمين های کورس سرمايه دار معروف به همکاری با کميته امداد دست زد. اين باغ که وسعتی نزديک به ۸۰ هکتار داشت در بهترين نقطه زمين های معروف خرگوش دره نو واقع شده بود که پس از انقلاب توسط يکی از کشاورزان قديمی که از قضا پدر يک شهيد منطقه نيز بود اداره می شد. حکايت های مردم از بخشيده شدن اين باغ به خانواده شهيد حکايت دارد ولی از سوی مقابل دادگاه انقلاب از فرزند کورس که در ايران حضور دارد خواسته بود که با مراجعه به زندان اوين اين زمين را به نام خانواده شهيد کند ! اين درخواست موجب شده بود وی کناره گيری کند و در اين بزم بزرگ ستاد اجرايی با کنار زدن بنياد مستضعفان يک تنه صاحب اين باغ بزرگ شد و اين مقدمه ای برای حضور ستاد در منطقه لشگرگ و تصرف زمين ها شد. بعدها اين باغ به ارزش يک ميليارد تومان به کميته امداد فروخته شد و اين خريد بزرگ منجر به حضور جناب نيری در روستای سوهانک برای زندگی شد. نيری پس از خريد منزل يکی از معاونان دولت هاشمی در اين روستا ساکن سوهانک شد و بر روند ساخت مجتمع ساختمانی کميته امداد نظارت داشت. جسته گريخته ارقامی بين ۱۵۰ ميليارد تومان در خصوص ساخت بيش از ۶۰ هزار متر مربع ساختمان در اين باغ عظيم به گوش می رسد و با آنچه ديده می شود متناقض نيست. کميته امداد همچنين در مورد زمين های اطراف باغ فولادی و باغ بنانيه که مربوط به خانواده های زرتشتی قبل از انقلاب اين منطقه است نيز با کمک ستاد اجرايی توانست مجتمع های بزرگ مسکونی بسازد که تا به حال توانسته بيش از ۱۲۰۰ خانوار را در خود جای دهد.

 

قسمت دهم

مصادره ارتفاعات ولنجک

از اقدامات جالب ايروانی و حسين قريب در شرکت ساختمان ستاد اجرايی تصرف زمين های ارتفاعات ولنجک است. اين زمين ها براساس قوانين شهرداری تهران قابل ساخت و ساز نيست و بايد به عنوان حريم منطقه شهری دست نخورده باقی بماند. ولی برعکس ستاد اجرايی با تصرف آنها قصد ساخت مجموعه بزرگ مسکونی بام تهران را دارد که قبل از اين توسط بنياد در شهرک کارمندان دولت ولنجک در سال های ۷۲ و ۷۳ انجام شد اما به مرور پشت برج های ولنجک بام تهران نيز مثل کف تهران شد. حال باز در پروژه ای هم مانند قرار است ارتفاعات ولنجک نيز زير کشت برج و مجتمع مسکونی برود. مهمترين هدف ستاد اجرايی پس از حضور و تثبيت اين منطقه مصادره تله کابين توچال است تا بتوانند از اين مسير پروژه ويلاهای کوهستانی توچال را که قرار در ارتفاعات ۳۰۰۰ متری توچال و در جوار ايستگاه هفت تله کابين ساخته شوند را راه اندازی نمايند. اين بخش بسيار مهم به نحوی برنامه ريزی شده که مصالح ساختمانی توسط هلی کوپترهای بزرگ به ارتفاعات انتقال يابد و پس از ۹ ماه بزرگترين مرکز تفريحی در ايران ساخته شود. حسين قريب سعی دارد با دوستان جهادی خود در وزارت جهاد و کشاورزی دست به اين پروژه عظيم بزند.

 

( خبرنامه گويا)