يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ١٣۸۳ - ۹ مه ٢٠٠۴

شهلا شرکت، مدير مسئول ماهنامه زنان:

نشريات زنان ما با وضعيت ايدهآل فاصله بسياری دارند

 

خبرگزاری کار ايران

مدير مسئول ماهنامه زنان گفت: موقعيت نشريات زنان در مقايسه با دهه پيش ارتقا پيدا کرده است ولیتا رسيدن به شرايط ايده آل فاصله بسياری دارد.

به گزارش ايلنا از ستاد خبری يازدهمين نمايشگاه مطبوعات، شهلا شرکت، افزود: واقعيت اين است که با شرايط ايدهآل فاصله بسياری داريم. يعنی برای نيمی از جمعيت کشور فقط به اندازه انگشتان دو دست نشريه وجود دارد که بعضی از اينها هم هر چند وقت يکبار دچار مشکلات مالی میشوند و انتشارشان متوقف میشود و يا به دليل دست گذاشتن روی موضوعاتی که در اين حوزه هنوز تابو است دچار تهاجم و تنبيه میشوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره لزوم وجود نشريات زنان نيز اظهار داشت: چرايی اين موضوع را بايد در جنبش زنان جست وجو کرد و اين که چه مشکلات و نيازهايی اين جبنش را تقويت میکند؟ به طور طبيعی وقتی مطالباتی در جامعه وجود داشته باشد, بسترهايی برای انعکاس اين خواستها به وجود خواهد آمد, بنابراين آنچه تحت عنوان نشريات زنان در سطح جامعه میبينيد از هستها سرچشمه میگيرد نه از بايدها.

اين روزنامهنگار در توضيح اينکه چرا در روزنامهها بيشتر زنان در حد خبرنگار و نهايتا دبير سرويس فعال هستند گفت: اين سئوال را بايد از مديريت مردانه روزنامهها بپرسيد. سئوال خيلی خوبی است بخصوص که در يک نگاه سريع میبينم بسياری از نيروهای انسانی تحريريهها را زنان تشکيل میدهند.

وی ادامه داد: به نظر من توانمندیهای زنان در عرصه روزنامهنگاری هم مثل ساير عرصههای بالقوه بسيار گسترده است اما متاسفانه فرصتها برای آنان به اندازه مردها نيست, اگر تفکر سنتی در ديدگاههای مردانه بگذارند، زنان استعدادهای خود را نشان خواهند داد.

شهلا شرکت در مقايسه زنان روزنامهنگار ايران با همتايان خود در دنيا گفت: به طور کلی زنان روزنامهنگار ايرانی را عميقتر و کنجکاوتر از روزنامهنگاران ديگر میبينم, اما نمیتوان انکار کرد زنان روزنامهنگار بسياری از نقاط دنيا هم تلاش و تحرک ستودنی دارند که اين امر نيز به دليل داشتن امکانات وفرصتهای برابر بامردان جامعه خودشان است.