پنجشنبه ١٠ ارديبهشت ١٣٨٣ – ٢۹ آوريل ٢٠٠۴

مصاحبه راديو فردا با پروين اردلان :

درباره گردهمايی در تهران در اعتراض به تصوير زن در صدا و سيما

 

 (راديو فردا): امروز در تهران عده زيادی از زنان فعال در زمينه کسب حقوق زن در ايران از ساعت پنج تا هفت بعد از ظهر در محل انجمن صنفی روزنامه نگاران ايرانی گرد آمده اند تا به آنچه سياستهای انحصاری و زن ستيزانه صدا و سيما می دانند اعتراض کنند. در اين حرکت اعتراضی بسياری از گروههای اجتماعی و آموزشی و سايتهای اينترنتی و سازمانها و گروههای غير دولتی گرد آمده اند تا به تصويری که صدا و سيما از زن ايرانی می دهد و او را به صورت موجودی منفعل و مطيع مردم جلوه می دهد، ضمن سخنرانيها و شعارها در قطعنامه ای اعتراف کنند. پروين اردلان، فعال حقوق زنان و عضو انجمن فرهنگی زن که در محل اين گردهمايی حضور داشت، ساعتی پيش در تماسی مستقيم از محل گردهمايی درباره اين گردهمايی چنين گفت:

پروين اردلان (فعال حقوق زنان و عضو انجمن فرهنگی زن، تهران): يک گردهمايی است تحت عنوان گردهمايی اعتراض آميز عليه صدا و سيما که قرار بود امروز ساعت پنچ تا هفت در انجمن صنفی روزنامه نگاران برگزار شود که در حال اجرا است در حال حاضر و اين برنامه با سخنرانی و تريبون آزاد همراه است که جمعيت زيادی آمدند چون سالن انجمن بسيار کوچک است و گنجايش حدود صد نفر را دارد ولی عده مردم بيرون از سالن ايستادند، عده ای هم نشستند روی زمين و ادامه دارد برنامه و قرار است که پس از پايان برنامه هم يک قطعنامه ای صادر شود.

ن . ع : سخنرانان چه کسانی هستند امروز؟

پروين اردلان : يک عده ای قرار است سخنرانی کنند و يک عده ای هم در تريبون آزاد اسمهايشان را نوشتند که قرار است باشند. اعضايی هستند که نمايندگان گروههای مختلف بودند. چون برنامه ای که امروز الان دارد برگزار می شود، به فراخوانی که برخی از سازمانها و روزنامه نگاران داده بودند، تقريبا می شود گفت که بسياری از گروههای زنان، تشکلهای غير دولتی زنان، سايتهای زنان، وبلاگها و افراد هستند که پيوستند و به همين دليل هم برخی از اينها الان قرار است که سخنرانی کنند. در حال حاضر خانم مرضيه لنگرودی صحبت کردند، خانم فيرزوه مهاجر صحبت کردند، خانم فيروزه داوودی مهاجر صحبت کردند و الان هم مثل اين که خانم پريسا عشقی می خواهند صحبت کنند.

ن . ع : خانم اردلان می توانيد بگوييد حدودا عده کسانی که آنجا آمدند چند نفر است؟

پروين اردلان : ظرفيت انجمن صنفی حدود ۱۵۰ نفر است و يک عده هم الان بيرون هستند در حيات و عده ای هم در داخل سالن نشستند روی زمين و يک عده هم بيرون ايستادند، بنابراين نمی توانم تخمين بزنم چقدر است.

ن . ع : بيشتر خانم هستند يا آقايان هم هستند؟

پروين اردلان: بيشترشان خانم هستند، ولی آقايان هم آمدند.

ن . ع : می توانيد راجع به آن قطعنامه صحبت کنيد. می دانيد متنش چيست؟

پروين اردلان: اين قطعنامه عنوانش هست انحصاری بودن صدا و سيما بايد شکسته شود. قطعنامه پايانی گرهمايی اعتراضی زنان عليه سياستهای زن ستيزانه صدا و سيما است. در آن اشاره شده که با توجه به تلاشی که زنها در اين دوران می کنند و با توجه به رشدی که زنها داشتند در ايران، صدا و سيما همچنان در تلاش است که نقش کليشه ای را برای زن توليد و بازتوليد کند و اين که نقشها و تصاويری که از زنان داده می شود، همه غير واقعی است و تصويری غير واقعی از زندگی زنان ما است. در کل خواسته هايی در سه بند خواسته شده . يکی متوقف کردن پخش برنامه ها و سريالهايی که با محتوای زن ستيزانه تهيه می شود و اقدام جدی جهت انعکاس تصوير واقعی از فعاليتها زنان از قشرهای گوناگون و در حوزه های مختلف و نيز انعکاس فعاليتهای زنان جهان که برای احقاق حقوق انسانی خود تلاش می کنند. بند دوی اين قطعنامه، تصويب قانونی برای صدا و سيما است که در آن مجازاتهايی برای تخلفات اين سازمان پيش بينی شده و امکان نظارت قضايی و نظارت مردمی از طريق تشکل گروهی از نمايندگان سازمانهای غير دولتی زنان و ديگر تشکلهای مدنی قيد شده باشد. بند سه هم واگذاری امتياز شبکه های تلويزيونی و راديويی و نيز امکان پخش آزادانه برنامه های راديويی و تلويزيونی از سوی سازمانهای غير دولتی زنان و ديگر نهادهای مدنی.

نازی عظيما، مصاحبه با پروين اردلان (تهران)