پنجشنبه ۷ خرداد ١٣٨٣ – ۲۷ مه ٢٠٠۴

 

بازداشت ۲۴ ساعته منبع خبري سينا در بحث قاچاق دختران ايراني در فجيره

 

 

تهران _ خبرگزاري سينا

گروه آسيب هاي اجتماعي : منبع خبري خبرگزاري سينا که هفته گذشته در ميز گرد اين خبرگزاري با عنوان " قاچاق انسان " موضوع حراج دختران و پسران ايراني را در فجيره امارات متحده عربي فاش ساخت ، ادعا کرد که به مدت ۲۴ ساعت در مکاني نامعلوم بين دبي و فجيره در بازداشت به سر برده است .

او که قرار بود با حضور در صحنه حراج، گزارش مستقيمي را از اين حراجي در اختيار سينا قرار دهد روز پنجشنبه در يک تماس تلفني کوتاه با خبرنگار گروه آسيب هاي اجتماعي گفت که به وسيله مردان ناشناس در سوله اي گرفتار آمده است.

وي که کاملا هيجان زده به نظر مي رسيد به خبرنگار ما گفت :" بازجويان ناشناس به وي گفته اند که سر به نيست کردنش مثل فروش دختران وپسران همچون آب خوردن خواهد بود ".

وي گفت :" بازداشت کنندگان اعلام کرده اند که تا چند ساعت آينده ترتيب بازگشتش را به ايران خواهند داد" .

منبع خبري سينا تاکيد کرد :" حراجي روز چهارشنبه با 6 ساعت تاخير انجام شده است و گزارش آن را با توجه به متشنج بودن وضعيت در اين محل ، تحويل يکي از دوستان خود داده است تا آن را به سينا مخابره کند" .

وي از وضعيت نگهداري خود ابراز نگراني کرده و خاطر نشان کرده است :"بازداشت کنندگان وي را در طول بازداشت ، بدون دادن غذا و نوشيدني در يک سوله در مکان نامعلومي نگهداري کرده اند" .

او گفت :" اينجا به من گفته اند که دست در لانه زنبور کرده اي ".

منبع خبري سينا در پاسخ به خبرنگار ما که آيا پليس امارات مسئول بازداشت وي در فجيره است ، گفت : به هيچ وجه موضوع پليس مطرح نيست در اينجا باندهاي گسترده اي فعالند که به " ارتباط فرانسوي " مشهور است و همينها باعث شده است تا آنها بتوانند از پرواز من که قرار بود از دبي به فجيره و سپس به آمستردام و جيبوتي صورت گيرد ، جلوگيري کنند .

بن يحيي همچنين گفت که پس از انتشار گزارش سينا و بازتاب هاي بين المللي آن در ايران و امارات ، سخت گيري درورود ايراني ها به کافي شاپ هاي فجيره بيشتر شده و نرخ خريد و فروش دختران نيز افزايش يافته است .

هفته گذشته در ميز گرد سينا که با حضور کارشناسان مساله قاچاق برگزار شد ، شهيندخت مولاوردي مدير ارتباطات بين الملل دفتر مشارکت زنان رياست جمهوري ، نعمت احمدي وکيل دادگستري ، دکتر توحيد عبدي مديرکل دفتر مطالعات ناجا و مصطفي بن يحيي کارشناس ارشد جرم شناسي و خلبان ايراني تبار يکي از شرکت هاي هواپيمايي عربي شرکت داشتند .

در اين ميز گرد بن يحيي جزئيات تکان دهنده اي از قاچاق دختران و پسران ايراني به شيخ نشين هاي عربي ارايه داد که مورد توجه شرکت کنندگان در اين ميز گرد قرار گرفت .

بن يحيي در اين ميز گرد فاش ساخت موج قاچاق دختران و پسران ايراني به امارات آنقدر گسترده است که يک ترمينال ويژه براي انتقال آنان در نظر گرفته شده است .

لازم به ذکر است بن يحيي در طول جنگ تحميلي بارها مورد تقدير قرار گرفته است، به طوري که عنوان "قهرمان" جنگ را نيز از آن خود کرده است .

موضوع قاچاق زنان و دختران بحث جديدي نيست و روزانه دهها گزارش در روزنامه هاي کشور در اين زمينه منتشر مي شود .

روزنامه ايران نيز امروز پنجشنبه به نقل ازظفرقندي معاون دادستان تهران نوشت : ليست سياهي از قاچاقچيان دختران و زنان جوان که اقدام به خارج کردن آنها به دوبي و کشورهاي حاشيه خليج فارس مي کردند ، تحت تعقيب قرار گرفته اند .

اين اقدام قابل تقدير قوه قضاييه در پيگيري ماجراي قاچاق دختران در حالي صورت مي گيرد که برخي دست اندرکاران رسانه اي در ايران از انتشار اين گزارش ابراز نگراني کرده اند .

بن يحيي همچنين گفته است که انتشار اين گزارش در مطبوعات عربي موجب خوشحالي عده زيادي از زنان عرب شده است زيرا با سخت گيري در کشورهاي مبدا ، معضل عياشي مردان عرب در کشور مقصد تا حد زيادي کاهش مي يابد .