شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۲ - ۶ سپتامبر ۲۰۰۳

سازمان عفو بين الملل روز اول سپتامبر را  (۱۰ شهريور)

 بعنوان روز يادمان قتل عام زندانيان سياسی سال ۶۷ ايران شناخت

گروه مهر ايران عليه جمهوری اسلامی در دادگاه فدرال اقامه دعوا کرد

چشم انداز فشار بيشتر بر جمهوری اسلامی برای وادار کردن آن به بهبود وضع حقوق بشر در ايران

ادامه بازداشت دانشجويان فعال در شرايط نامناسب عليرغم قول آزادی آنها

دادگاه " عصر مردم " به تعويق افتاد

اطلاعيه انجمن دانشگاه خواجه نصير در مورد «علی رحمتینژاد»

تلاش آمريکا برای صدور قطعنامه عليه ايران

وزير خارجه کانادا خواهان اعمال فشار کشورهای اروپايی بر جمهوری اسلامی شد

نامه به وزير امور خارجه آلمان برای جلوگيری از سنگسار يک زن ايرانی

نيروهای آمريکايی ۲۲ ايرانی را در مرز مريوان بازداشت کردند

مراسم بزرگداشت «فرهاد مهراد» برگزار نشد

 

 

به همت گروه مهر ايران که در سال ۱۹۹۶ در لس آنجلس پايه گذاری شد، سازمان عفو بين الملل روز اول سپتامبر را بعنوان روز يادمان قتل عام زندانيان سياسی سال ۶۷ ايران شناخت. گروه مهر ايران از دوستداران آزادی در سراسر جهان خواست از حمايت جمهوری اسلامی بمنظور حفظ منافع خود دست بردارند. همايون مبصری، عضو هيات مديره و از پايه گذاران گروه مهر ايران در مصاحبه با راديو فردا می گويد: به پيشنهاد بنياد مهر اول سپتامبر بعنوان يادمان قتل عام زندانيان سياسی شناسايی شد و به پيشنهاد سازمان عفو بين الملل به سازمان ملل ارائه شده که سازمان ملل در تقويم خودش اين روز را بعنوان روز يادمان قتل عام زندانيان سياسی نامگذاری بکند. ضمنا امروز صبح در دادگاه فدرال امريکا طرح دعوايی را بر عليه دولت جهموری اسلامی مطرح کرديم و از آقای رفسنجانی و فلاحيان به اسم نام برديم در اين اقامه دعوا که اميدوارم به نتيجه برسيم.

 

چشم انداز فشار بيشتر بر جمهوری اسلامی برای وادار کردن آن به بهبود وضع حقوق بشر در ايران

شيرين فاميلی، مصاحبه با عبدالکريم لاهيجی

 

فريبا مودت(راديوفردا): قرار است دور آتی مذاکرات اتحاديه اروپا و ايران در مورد حقوق بشر، تا ده روز ديگر يعنی تاريخ ۲۴ و ۲۵ سپتامبر انجام گيرد. در اين حال پارلمان اروپا روز پنجشنبه ديروز، در قطعنامه ای در مورد وضعيت حقوق بشر در جهان، تاکيد کرد که مذاکرات حقوق بشر، نبايد فقط به صورت گفتگو و تبادل نظر باقی بماند و خواهان گفتگوهای ساختاری با چند کشور از جمله ايران شد. شيرين فاميلی با عبدالکريم لاهيجی، نايب رئيس فدراسيون جهانی جامعه های دفاع از حقوق بشر، گفتگو کرده است.

شيرين فاميلی (راديو فردا): آقای لاهيجی، قطعنامه اخير کميسيون اتحاديه اروپا در مورد حقوق بشر در جهان، از شورای اروپا خواسته که گفتگوهای ساختاری با چند کشور، از جمله ايران را مورد ارزيابی قرار بدهند. منظور قطعنامه کدام گفتگو ها است؟

عبدالکريم لاهيجی : همکاری با نهادهای حقوق بشر سازمان ملل يا اتحاديه اروپا در راستای انعقاد يک عهدنامه استراتژيک که می دانيد جمهوری اسلامی از سال گذشته تا کنون در پی آن است، مستلزم تلاشها و کوششهای واقعی برای بهبود وضعيت حقوق بشر، هم در حوزه انطباق قوانين جمهوری اسلامی با اصول و موازين حقوق بشر است و هم بهبود عملی وضع حقوق بشر در ايران. از اين رو در سال گذشته جمهوری اسلامی از يک سو تعهد کرد که چهار گزارشگر ويژه را به ايران دعوت کند، از سوی ديگر قرار شد که سه ميزگرد در تهران و بروکسل در محور مسائل مختلف حقوق بشر تشکيل شود و از سوی ديگر ايران به عهدنامه های پايه ای حقوق بشر، مثل عهدنامه لغو هرگونه تبعيض از زنان، مثل عهدنامه منع شکنجه، بپيوندد.

متاسفانه می بينيد که در تمام اين زمينه ها، کارنامه جمهوری اسلامی زير صفر است، به لحاظ اينکه از چهار گزارشگر تنها يک گزارشگر را دعوت کردند، گزارشگر درباره بازداشتهای خودسرانه، گزارش آنها درآمده، به هيچ کی از توصيه های آنها جامه عمل نپوشانده اند، وضعيت زندان و زندانبانی از سال گذشته به مراتب بدتر است، بسياری از کسانی که در زمان سفر اين گزارشگران به ايران، بيرون بوده اند، مثل عباس اميرانتظام، مثل سيامک پورزند، الان در زندان هستند. در حوزه عهدنامه های بين المللی ديديد که در هر دو مورد شورای نگهبان اين مسائل را وتو کرد، در زمينه وضع عملی حقوق بشر در ايران هم می دانيد که در بر همان پاشنه ای می چرخد که طی سالهای اخير چرخيده.

ش . ف : آقای لاهيجی، دور جديد مذاکرات اتحاديه اروپا و ايران در مورد حقوق بشر، بر محور چه موضوعاتی است؟

عبدالکريم لاهيجی : موضوع ميزگرد آينده تهران، آزادی عقيده و بيان، آزادی مطبوعات است. در شرايطی که می دانيد ايران بزرگترين زندان است برای روزنامه نگاران، برای صاحبان عقيده و دگرانديشان.

ش . ف : سازمانهای حقوق بشری که در اين مذاکرات شرکت می کنند، قصد دارند که چه مسائلی را با اتحاديه اروپا مطرح کنند؟

عبدالکريم لاهيجی : ما طی روزهای آينده به اتحاديه اروپا اخطار خواهيم کرد که ما به چه گونه شرکت می کنيم، به خاطر اينکه اتحاديه اروپا، دور اين ميزگردها را پايان يافته تلقی می کند، برای اينکه از ابتدا هم قرار بوده که سه ميزگرد تشکيل شود و اين ميزگرد سوم است. بنابراين ما به آنها خواهيم گفت که اگر در پی اين ميزگرد سوم، واقعا يک بهبود اساسی در وضعيت حقوق بشر در ايران، روی فشار اتحاديه اروپا بوجود نيايد، بايد اتحاديه اروپا سياست خودش را به طور کلی نسبت به ايران عوض کند.

خواسته ما اين است که به مجمع عمومی سازمان ملل که سه هفته ديگر کار خودش را در نيويورک آغاز خواهد کرد، طرح قطعنامه از ناحيه کشورهای غربی و در صدر آنها اتحاديه اروپا تسليم شود، درباره وضعيت حقوق بشر در ايران، وضع آزادی عقيده و بيان، وضع حقوق زنان، مسئله قتل خانم زهرا کاظمی، وضعيت وخيم قوه قضاييه در شرايطی که دادستان تهران خودش بزرگترين متهم اين پرونده است. بنابر اين با توجه به کارنامه فوق العاده منفی حقوق بشر در جمهوری اسلامی، ما به اتحاديه اروپا گفته ايم و خواهيم گفت و نماينده ما هم در اجلاس تهران هم خواهد گفت که به اين صورت به هيچ وجه جمهوری اسلامی در راستای گفتگوی سازنده، گفتگوی واقعی، با نهادهای سازمان ملل، با اتحاديه اروپا نيست و بنابراين جمهوری اسلامی همچنان بايد زير کنترل نهادهای حقوق بشر سازمان ملل متحد باشد.

 

 

ادامه بازداشت دانشجويان فعال در شرايط نامناسب عليرغم قول آزادی آنها

مسعود ملک مصاحبه با همسر و پدر دو تن از دانشجويان زندانی

علی سجادی (راديو فردا): در ارتباط با دانشجويان بازداشت شده در پی اعتراض ها و ناآرامی های خرداد ماه گذشته، گزارشها حاکی است که با آن که دو تن از آنان در هفته گذشته با سپردن وثيقه آزاد شدند، شماری از آنان که حتی قول آزاديشان نيز داده شده بود، هنوز زندانی هستند. به گفته نماينده وکلای بدون مرز که در ايران پرونده آنان را پی گيری می کند، حدود ۷۰ تن از دانشجويان و بازداشت شدگان خردادماه هنوز در زندان هستند. در مجله نيمه شب راديو فردا، دو گفتگو داريم با اعضای خانواده دو دانشجوی زندانی از دو تشکل مختلف دانشجويی. در آغاز گفتگوی اول با همکارم مسعود ملک، همسر مهدی امينی زاده، يکی از هفت عضو شورای مرکزی طيف علامه دفتر تحکيم وحدت، بزرگترين تشکل دانشجويی ايران از آخرين ملاقات با همسرش در زندان می گويد:

همسر مهدی امينی زاده: چهارشنبه گذشته من با ايشان در دادسرای مستقر در اوين يک ملاقات ۴۵ دقيقه ای داشتم، بعد از ۷۸ روز که از بازداشتشان گذشته بود و ۷۰ روزش در انفرادی بودند. هنوز هم ايشان در بند ۳۲۵ هستند. ملاقاتمان با حضور سه مامور بود، چون شرايط جسمانيش فوق العاده نامناسب بود، فوق العاده وضعيت بيمارگونه ای داشت، ولی روحيه فوق العاده عالی داشتند.

مسعود ملک (راديو فردا): شما می دانيد آقای امينی زاده کی آزاد می شوند؟

همسر مهدی امينی زاده: در آن ملاقات هيچ قولی در مورد آزادی ايشان که چه روزی آزاد می شوند به ما داده نشد. قرار بازداشت ايشان تا ۲۷ شهريور تمديد شده بوده است. گفتند احتمال آزاديش در اين دو هفته هست، ولی از آن جايی که در يک ماه گذشته از اين قول ها زياد داده شده است، ما اصلا نمی توانيم روی اين قول حساب کنيم. مراجع به ما گفته بودند که بايد پرونده تکميل بشود، بعد ايشان آزاد بشود. ايشان نزديک به نه روز است ظاهرا که بازجوييشان تمام شده است. چهارشنبه به من اعلام کردند که حتی پرونده اشان هم تکميل شده است. حالا اين که چرا آزاد نمی شوند، واقعا سوالی است که ما هم داريم و با توجه به اين که بازجوئيشان تمام شده است و ديگر واقعا در زندان کاری با ايشان ندارند، ما با توجه به وضعيت جسمانی ايشان، خواستار آزادی هرچه سريعترش هستيم.

ع.س: همسر مهدی امينی زاده، دانشجوی زندانی و يکی از هفت عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت (منتخب علامه) بود. اما در گفتگوی دوم، پدر فرزاد حميدی، از رهبران تشکلی ديگر به نام اتحاديه ملی دانشجويان و دانش اموختگان ايران، از وضعيت فرزند زندانيش می گويد:

پدر فرزاد حميدی: دکتر حميدی هم اکنون در اندرزگاه يک بند چهار ويژه سارقين مسلح و جنايتکاران زندان قصر، در شرايط نامساعد و غير انسانی به سر می برد. اين بند کاملا غير بهداشتی است، از موش و سوسک و شپش و بيماری های گوناگون پر است. دکتر حميدی در کف راهرو، روی موزائيک های مرطوب که از سقف آن مرتبا قطرات آب بر سر و صورتش چکه می کند، جای داده شده است.

م.م: آيا فرزندتان، آقای فرزاد حميدی، تماسی با مسئولين زندان داشته اند درباره شرايط زندان؟

پدر فرزاد حميدی: دکتر حميدی در نامه ای به داديار زندان قصر، تقاضای استرداد وسايل شخصی، لباس، ساعت، کيف، تلفن همراه، مبلغی پول، ساعت مچی، و کفش که توسط ماموران اطلاعاتی در زندان اوين از او گرفته شده است، که تا به امروز زندان به او پاسخ نداده است.

م.م: جديدترين اقدامتان برای پی گيری پرونده پسرتان چه بوده است؟

پدر فرزاد حميدی: در مورد شکنجه جدی و شکستگی قفسه ايشان، بنده به اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نامه نوشته ام، تاکنون پاسخ داده نشده است. حتی اين که شکنجه ايشان در پزشمی قانونی مورد تاييد قرار گرفته است.

م.م: آقای حميدی، آخرين دفعه ای که شما ايشان را ديديد کی بود؟

پدر فرزاد حميدی: روز يکشنبه (همين يکشنبه گذشته) پس از شکنجه روانی شديد، و ضمنا من می ترسم بيمار شده باشد، چشمانش کاملا زرد شده بود. به شدت هم لاغر شده است. من حتی ترسيدم که ايشان ممکن است بيماری يرقان گرفته باشد. يک چنين آثاری در صورتش ظاهر شده است. در چنين شرايطی به سر می برد. فقط اين را به من گفت که در روحيه بسيار محکم هستم و با اين که الان در زندان هستم و تحت شکنجه هستم، ولی مردانه ايستاده ام. تا آخرين نفس.

 

دادگاه " عصر مردم " به تعويق افتاد

زمان برگزاری جلسهی رسيدگی به شکايت شورای نگهبان از روزنامهی « عصر مردم » در استان فارس، با توافق طرفين به تعويق افتاد.

دکتر مسعود سپهر، عضو شورای سردبيری روزنامهی «عصر مردم» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: شورای نگهبان به احتمال زياد از پيگيری شکايت خود صرفنظر و دادگاه پرونده را مختومه اعلام خواهد کرد.

پيش از اين شورای نگهبان به دليل درج مقالهای با عنوان « غيرقانونی بودن دفاتر نظارتی شورای نگهبان»، از اين روزنامه شکايت کرده بود.

 

اطلاعيه انجمن دانشگاه خواجه نصير در مورد «علی رحمتینژاد»

انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی خواجه نصير با ارسال به «رويداد» اعلام کرد: «پس از گذشت ۱۶ روز از بازداشت علی رحمتینژاد عضو سابق دفتر تحکيم وحدت و انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی خواجه نصيرالدين طوسی هنوز هيچ منبع رسمی دستگيری وی را برعهده نگرفته است و هنوز هيچ اطلاعی از وضعيت و علت دستگيری وی که گفته میشود در زندان اوين به سر میبرد در دسترس نيست».

اين نمابر میافزايد: «علی رحمتینژاد همراه با سه تن ديگر از دانشجويان دانشگاه خواجه نصير که در تابستان گذشته در ارتباط با نشريه دانشجويی «فرياد» دستگير شده بودند، همچنان در انتظار دادگاه خويش به سر میبرد.»

 

وزير خارجه کانادا خواهان اعمال فشار کشورهای اروپايی بر جمهوری اسلامی شد

راديوفردا: بيل گراهام، وزير امور خارجه کانادا در ديداری با دومينيک، دويلپن، وزير امور خارجه فرانسه، در مورد مرگ خانم کاظمی گفت: ضرب و شتم عکاس خبرنگار کانادايی ايرانی در تهران که به مرگ وی منجرشد، قتل وحشتناکی است که سراسر جامعه بين المللی را تحت تاثير قرار می دهد. بيل گراهام از همتای فرانسوی خود خواست تا با فشار بر متحدان اروپايی، از ايران بخواهند تا عوامل منسوب به قتل خانم کاظمی را مجازات کند.

آقای گراهام در ملاقات يک ساعته خود با وزير امور خارجه فرانسه، با اشاره به مرگ خانم کاظمی در زندان ايران که سبب تيرگی روابط ايران و کانادا شده است، گفت: دنيا بايد به نام عدالت و آزادی مطبوعات، متحد و هم پيمان باشد. محافظت از خبرنگاران، امری ضروری و حياتی است و از مسائل مورد توجه سراسر جامعه بين المللی. وی افزود در حال حاضر ما منتظر رسيدگی شفاف و علنی اين پرونده هستيم، تا ايران در نهايت، عوامل منسوب به اين قتل وحشتناک را شناسايی و محکوم کند و عاملان آنرا تحت پيگرد قانونی قرار دهد. بيل گراهام در مورد اهميت بين المللی اين موضوع گفت:

«ما خواستار بررسی علنی اين پرونده هستيم. وزير امور خارجه ايران، شخصا به من قول داده است که رسيدگی به اين پرونده به طور شفاف خواهد بود و دادستان با ما همکاری خواهد کرد، بنابراين ما مذاکرات خود را ادامه خواهيم داد و من در مورد اين پرونده با آقای دويل پن صحبت کردم و چون خانم کاظمی يک خبرنگار بين المللی شناخته شده بود، رسيدگی به اين امر، فراتر از روابط دو جانبه بين ايران و کانادا خواهد بود و مسلما موضوعی است که بيش از هر چيز اهميت ويژه ای برای جامعه بين المللی دارد و کماکان سعی خواهيم کرد تا با همکاری جامعه بين المللی به نتايج مثبتی دست يابيم.»

گراهام، وزير امور خارجه کانادا، در مکالمه ای تلفنی با يوشکافيشر، وزير امور خارجه آلمان، جک استراو، همتای انگليسی نيز ايگور ايوانف، همتای روسی خود، موضوع مرگ خانم کاظمی و رسيدگی به پرونده وی در ايران را مورد بحث و گفتگو قرار داد.

وزير خارجه کانادا خواهان اعمال فشار کشورهای اروپايی بر جمهوری اسلامی شد

 

نامه به وزير امور خارجه آلمان برای جلوگيری از سنگسار يک زن ايرانی

راديو فردا: در پی انتشار گزارشی مبنی بر اجرای غريب الوقوع حکم سنگسار عليه زنی با نام شهناز در ايران، جامعه جهانی حقوق بشر در آلمان، در نامه ای بو يوشکا فيشر، وزير خارجه اين کشور، از وی خواسته است مساعی خود را در ايران و اتحاديه اروپا به کار بندد تا اين زن سنگسار نشود. همکارم شهرام ميريان گزارش می دهد:

در يک همايش يک روزه در شهر دوسلدورف آلمان، چند نهاد مدافع حقوق بشر نگرانی خود را نسبت به مجازات سنگسار در کشورهای اسلامی اظهار داشتند. مارتين لينتين، سخنگوی جامعه جهانی حقوق بشر در آلمان، در اين گردهمايی نگاه خود را ابتدا به کشور نيجريه انداخت و گفت: چند سالی است که در ۱۲ استان از ۳۶ استان اين کشور آفرقايی، قوانين و مقررات اسلامی به مرحله اجرا در آمده است. وی سپس به ايران اشاره کرد و گفت: به تازگی يک زن در آن کشور به جرم عمل زنا به مجازات سنگسار محکوم شده است، اگرچه حکومت ايران نزديک به هفته ماه است از حذف اين مجازات سخن گفته است.

چندی پيش هم کارل هافن، سرپرست جامعه جهانی حقوق بشر، با استناد به گزارش نشريه اعتماد چاپ تهران که از سنگسار غرب الوقوع يک زن خبر داده بود، نامه ای به يوشکا فيشر، وزير خارجه آلمان نوشت و يادآور شد که مجازات سنگسار مغاير با مصوبه ميثاق جهانی حقوق بشر است. کارل هافن در اين نامه همچنين به قول مساعد مقام های تراز اول قوه قضائيه ايران اشاره کرد که چندی پيش خطاب به اتحاديه اروپا از لغو سنگسار سخن گفته بودند.

جامعه جهانی حقوق بشر در آلمان، ضمن رد مجازات سنگساز از يوشکا فيشر خواسته است با مقام های ايرانی و اتحاديه اروپا تماس برقرار کند تا اين مجازات به طور کلی از قوانين جاری ايران رخت بربندد. در گزارش ها و نامه های جامعه جهانی حقوق بشر، نام يک زن ۳۵ ساله ايرانی با نام شهناز به چشم می خورد که به مجازات سنگسار محکوم شده است.

 

نيروهای آمريکايی ۲۲ ايرانی را در مرز مريوان بازداشت کردند

نيروهای آمريکايی ۲۲ شهروند ايرانی را که قصد ورود از مرز مريوان به خاک عراق را داشتند، بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، اين افراد که قصد داشتند از طريق منطقه مرزی "باشماق" از توابع شهرستان "مريوان" وارد خاک عراق شوند،توسط نيروهای آمريکايی مستقر در مرزهای غربی کشورمان، بازداشت شدند.

اين افراد که همگی راننده وانتهايی از نوع تويوتا بودند به محض عبور از مرز مشترک استان کردستان با کشور عراق و رسيدن به روستای "بناوسوته" اين کشور، توسط نيروهای آمريکايی بازداشت شدند.

يک منبع آگاه در استانداری کردستان نيز ضمن تأييد اين خبر تصريح کرد که اين افراد عموما در کار واردات قاچاق بودهاند اما از تعداد آنها اطلاع دقيقی در دست نيست.

رسانهها طی روزهای اخير از افزايش کمسابقه نيروهای آمريکايی و انگليسی در طول مرزهای غربی ايران خبر داده بودند.

 

مراسم بزرگداشت «فرهاد مهراد» برگزار نشد

مراسم بزرگداشت « فرهاد مهراد» که قرار بود روز پنج شنبه سيزدهم شهريور ماه در فرهنگسرای ابن سينا برگزار شود, به علت مخالفت مدير اين فرهنگسرا برگزار نشد.

در همين رابطه خبرنگار سرويس هنری ايلنا گفت و گويی را با « سيد عباس سجادی» رئيس هيات مديره انجمن ترانهسرايان انجام داده است.

وی: بعضی از مديران فرهنگسراها اهليت فرهنگی ندارند و نگاهشان غير فرهنگی و عموما سياسی است که يک آفت به حساب میآيد.

وی اضافه کرد: بسياری از تصميمات مديران فرهنگی سليقهای است, برای مثال در سال گذشته همين برنامه فرهنگسرا برگزار شد؛ اما از آنجا که مديران فرهنگی خود اهليت فرهنگی نداشته و استفاده از مشاور را نيز دور از شأن خود میدانند, دست به چنين تحرکاتی میزنند, برای مثال آقای اشرفی در روز گذشته هيچ دليل منطقیای برای اين تصميمشان ارايه ندادند و اصلا هيچکس پاسخ قانع کننده را به جمعی که پشت درهای بسته مانده بودند, نمی داد.

عباس سجادی افزود: بعضی از مديران فرهنگی مدير انجام نشدن امور فرهنگی هستند,که ملت اساسی اين قضيه, عدم شناخت آگاهی مديران فرهنگ از مقوله موسيقی و مسايل هنری است.

رسول يونان - يکی از اعضای هيات مديره اين انجمن- نيز در اين رابطه گفت: اين برنامه با هماهنگی و دعوت قبلی صورت گرفته بود؛ اما مدير فرهنگسرا اکنون اين ادعا را مطرح کردهاند که برگزاری اين جلسه با هماهنگی نبوده است .

وی افزود: فرهاد را میتوان از معتبرترين خوانندگان اجتماعی دانست؛ اما مسوول فرهنگسرا ادعا کرد که بين فرهاد و خوانندگام مقيم لس آنجلس هيچ تفاوتی وجود ندارد و اين برای جامعه هنری مايه تأسف است.

يونان مسايل مالی پشت پردهای را که مسوولان فرهنگسرا با اعضای اين انجمن دارند را نيز در نحوه برخوردهايی از اين دست سهيم دانست.

گفتنی است قرار بود در اين مراسم فريبرز لاچينی و تورج شعبانخانی به ايراد و سخنرانی و اجرای برنامه بپردازند.

در همين راستا فرهنگسرای شفق با حضور اعضای هيأت مديرخانه ترانه شفق, خشايار اعتمادی, حميد حامی, حميد فقدان و ... برگزار شد.