دوشنبه ۲۵ اسفند ١٣٨٢ – ١۵ مارس ٢٠٠۴

مهرانگيز کار:

فراخوان تجديدنظر در نظام حقوقی جمهوری اسلامی برای رفع خشونت عليه زنان

 

 (راديوفردا): جمعه شب،جامعه زنان ايرانی برای دمکراسی يک گردهمائی در پاريس برگزار کرد با عنوان تاملی بر علل خشونت عليه زنان، که در آن مهرانگيز کار، حقوقدان و فعال حقوق زنان نيز شرکت داشت و در مصاحبه ای با راديوفردا در باره خشونت عليه زنان در قوانين جمهوری اسلامی اظهارنظر کرد.

دکتر مهرانگيز کار (حقوقدان، فعال حقوق زنان، پاريس): البته من معتقدم که همه موارد خشونت که در قوانين ايران گنجانده شده همه اينها حاد است اما برای اين که سخن را کوتاه کنم بايد بگويم انواع خشونت های مالی و روانی که دربافت قوانين ناظر بر خانواده وجود دارد، و مجموعه قوانين خشونت آميز عليه زنان که در قانون مجازات اسلامی وجود دارد، برای اينکه مورد تجديد نظر قرار گيرند، در اولويت هستند. مثل قانون ديه، که اينها مواردی است که بايد به سرعت مورد تجديد نظر قرار گيرند زيرا که تشويق کننده خشونت عليه زنان هستند ونه کنترل کننده.

ميرعلی حسينی (راديوفردا، پاريس): شما فکر می کنيد که راهی هست که از خشونت های فعلی عليه زنان کاسته شود؟

مهرانگيز کار: من فکر می کنم که خشونت عليه زنان در جوامعی که قوانينی مثل قوانين ما ندارند و قوانين بهتری دارند، ناشی از فرهنگ است و ناشی از سنت های دينی و غيردينی، ولی در کشورما به عکس شده است و ما گرفتار قوانين خشونت آميز هستيم و وجوهی از فرهنگ ۱۴۰۰ سال پيش شبه جزيره عربستان، تبديل به قانون شده است در نظام حقوقی ما که ما معتقد هستيم با توجه به تحولات اجتماعی ايران و اينکه ايران کشوری است با در حدود ۸۰ درصد جمعيت با سواد. بيش از ۵۰ درصد از کسانی که وارد دانشگاه می شوند، زن هستند. ايران از نظام حقوقی جمهوری اسلامی پيشرفته تر است و نظام حقوقی ايران عقب افتاده تر است از تحولات اجتماعی، بنابراين به خودمان اجازه می دهيم که بگوئيم اين نظام حقوقی بايد دگرگون شود و متناسب بشود با تحولات اجتماعی ايران.

م.ح.: سپس در باره هدف جلسه ديشب و محور سخنرانی خود، خانم مهرانگيز کار گفت:

مهرانگيز کار: عنوان سخنرانی که از من خواسته شد، به خاطر اينکه روز هشت مارس، روز جهانی مبارزه با خشونت عليه زنان اعلام شده بود، اين بود که چگونگی قانونمند شدن خشونت عليه زنان در ايران را اينجا گزارش کنم و من گوشش کردم با زبان غيرحقوقی اين بحث را سامان بدهم و جمعيت را متوجه کنم که در ايران، با وجود آنکه ما اين نظام حقوقی عقب افتاده را داريم، ولی در برابر آن، هم واکنش های اعتراض آميز داريم که به صورت يک جنبش اصلاح دينی است که در ايران سازمان يافته است و يک جنبش غيرسازمان يافته و بالقوه هم داريم که عبارت است از جنبشی که می خواهد قانونگذاری عرفی بشود و از قانونگذاری دينی خيری نديده و معتقد است که اين نوع قانونگذاری، حتی زندگی خصوصی مردم را متلاطم کرده است.

م.ح.: در ميان آخرين کتابهای خانم مهرانگيز کار که به تازگی به چاپ رسيده اند، خشونت عليه زنان در ايران، موانع حقوقی توسعه سياسی در ايران، و رفع تبعيض از زنان را می توان نام برد.

ميرعلی حسينی، مصاحبه با مهرانگيز کار (پاريس)