سه شنبه ۱۹ اسفند ١٣٨٢ – ۹ مارس ٢٠٠۴

خشونت در مراسم اعتراض به خشونت عليه زنان

زنان ايران

، ۱۸ اسفند ۸۲:

تجمع زنان در پارک لاله که با موضوع اعتراض عليه خشونت با مداخله نيروهای انتظامی و لباس شخصی ها به خشونت کشيده شد.

اين اتفاق به دنبال لغوشغاهی مجوز برنامه "مرکز فرهنگی زنان " که با همراهی جمعی ديگر از تشکل های زنان درپارک لاله تهران برگزار می شد رخ داد .

اين برنامه قرار بود از ساعت ۱۷روز دوشنبه در امفی تياتر سر گشوده پارک برگزار شود اما نيرو های انتظامی از ساعت ۱۵ در محل برگزاری مراسم و در های ورودی پارک حضور يافته بودند و به مراجعه کنندگان خبر لغو برنامه را می دادند و از ورود انان جلوگيری می کردند .

اين در حالی است اين مرکز مجوز برنامه را از وزارت کشور دريافت کرده بودند.

به گزارش خبرنگار سايت زنان ساعت ۱۱روز دوشنبه از دادستانی با خانم شادفر مدير برنامه و عضو مرکز فرهنگی زنان تماس گرفته و لغو برنامه را به وی اطلاع داده اند و از او خواسته اند که موضوع را به اطلاع عموم برساند اما وی اعلام کرده است که در فرصت باقی مانده اين امکان را ندارد و فقط می تواند به اعضای مرکز اطلاع بدهد.واز دادستانی درخواست حکم کتبی کرده است وانان قول داده اند که حکم را به مرکز فاکس کنند.

اعضای هيات مديره مرکزفرهنگی زنان به همراه جمعی از فعالان جنبش زنان دقايقی قبل ساعت ۱۷در پارک حضور يافته بودند و از ماموران نيروی انتظامی درخواست حکم کتبی را می کردند اما انان از ارايه هر نوع حکمی خودداری می کردند اما مدعی بودند که حکم دارند.

در حالی که اعضای مرکز همچنان بر قانونی بودن تجمع خود اصرار می کردند برخورد نيروی انتظامی با پسر جوانی که پلاکاردی در باره روز زن داشت با واکنش مردم روبه رو شد .وقتی نيروی انتظامی پلاکارد وی را گرفت مردم شروع به دست زدن کردند و اين حرکت بی وقفه ادامه يافت .

نزديک ساعت ۶ اعضای مرکز در حالی که دست به دست هم داده بودند روی سن رفتند و پس از تبريک روز زن وتشکر از مردم به ميان مردم رفتند. با ورود آنان مردم به اجرای سرود يا ر دبستانی و شعار دادن پرداختند.

چندی بعد که برگزار کنندگان مراسم محل را ترک کرده بودند نيروی انتظامی اجازه برگزاری مراسم را دادند در حالی که عملا امکان برگزاری وجود نداشت. يکی از زنانی که قرار بود در مراسم سخنرانی داشته باشد اعلام کرد که امکان برگزاری برنامه وجود ندارد و برنامه از طرف ما تمام شده است.

اين در حالی بود که هوا رفته رفته تاريک تر می شد وبا تاريک شدن هوا بر تعداد لباس شخصی ها افزوده می شد .در اين هنگام نيروی انتظامی با ايجاد حلقه های انسانی زنان را پراکنده کرده و به محل های خلوت پارک هدايت می کرد وبا خشونت از انان می خواست که صحنه راترک کنند در حالی که راه های خروجی را بسته بودند .در اين هنگام مراسم به خشونت کشيده شده و نيروها از باتوم و ضربات دست نيز برای متفرق کردن مردم استفاده کردند.

همچنين نيروهای حاضر در محل از شرکت کنندگان فيلمبرداری ميکردند و وقتی اين عمل انان با اعتراض روبه رو شد ان را کاملا قانونی می دانستند در حالی که از فيلمبرداری و عکاسی توسط ديگران جلوگيری می کردند و اين محدوديت برای خبرنگاران نيز تا وقتی که اجازه برگزاری برنامه داده نشده بود وجود داشت.

 

گزارش ايسنا از مراسم روز زن در پارک لاله

 

خانم شادفر، يکی از اعضای مرکز فرهنگی زنان در اين باره به خبرنگار ايسنا گفت: برای برگزاری مراسم روز جهانی زن در آمفیتئاتر پارک لاله از وزارت کشور مجوز صادر شده بود که صبح امروز در تماسی تلفنی از فرمانداری اين مجوز لغو شد.

به گزارش ايسنا عصر امروز اعضای برگزار کنندهی اين برنامه که برای اعلام لغو اين مجوز مراسم به ساير اعضا، در برابر آمفیتئاتر پارک لاله جمع شدهاند، با ممانعت نيروی انتظامی از ورود به محوطه اين آمفیتئاتر مواجه شدند.

افراد تجمع کننده در مقابل آمفیتئاتر که حدود ۳۰۰ زن و مرد بودند، پس از ممانعت نيروی انتظامی از حضور آنها در آمفیتئاتر، به خواندن سرود «ای ايران» و «يار دبستانی» اقدام کردند.

بنا به اين گزارش فيروزه مهاجر، يکی از فعالان جنبش زنان گفت: قرار بود اين برنامه برای بيان مشکلات حقوقی زنان همراه با سخنرانی و پخش يک نمايش دربارهی خشونت عليه زنان از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار شود اما متأسفانه اين اجازه داده نشد.

زنان تجمع کننده در آمفیتئاتر با تأکيد بر اين که اعتراض، حق است و مجوز نمیخواهد، به سر دادن شعارهايی نظير «افسانه نوروزی آزاد بايد گردد» ،«دختران فراری حمايت بايد گردند» ، «قانون خانواده اصلاح بايد گردد»،

«قانون تبعيضآميز، ملغی بايد گردد»، «حقوق زن در ايران، تصويب بايد گردد»، «آزادی، عدالت، سکوت ما جنايت»، «مرگ بر خشونت» و «رفراندوم، رفراندوم، اين است شعار مردم» پرداختند و به سوی ضلع جنوبی پارک لاله رفتند.

بنا به اين گزارش نيروی انتظامی برای متفرق کردن تجمع کنندگان و کشيده نشدن تجمع آنان به خيابان دخالت کرد.

همچنين مداخلهی افرادی با لباس عادی در متفرق کردن تجمع کنندگان باعث ايجاد برخوردهای فيزيکی پراکنده شد.

تجمع کنندگان در ساعت ۱۹ متفرق شدند.

 

ايرنا:  از تجمع پارک لاله

 حدود۵۰۰ نفر از دختران و زنان تهرانی ، عصر امروز (دوشنبه) همزمان با روز جهانی زن ، در بوستان لاله تجمع کردند. اين عده با تجمع در آمفی تاتر روباز بوستان لاله ، سرود "ای ايران" را خواندند. مرکز فرهنگی زنان ، کانون هيستا انديش و چند انجمن غيردولتی مرتبط با زنان ، برگزارکنندگان اين تجمع بودند.

ماموران نيروی انتظامی حاضر در محل، گفتند که مجوز برگزاری اين تجمع ، امروز لغو شده بود. تلاش خبرنگار ايرنا برای تاييد اين مطلب از سوی مقامات سياسی - انتظامی استانداری تهران ، بی نتيجه ماند.

اين تجمع پس از يک ساعت ، با دخالت نيروی انتظامی پايان يافت و تجمع کنندگان متفرق شدند.

 

تجمع کنندگان عصر امروز در پارک لاله ، از لغو مراسم روز زن خبر نداشتند

ايرنا : عضو يکی از انجمنهای زنان ايران ، غروب امروز (دوشنبه ) پس از آنکه مطلع شد که مجوز مراسم از قبل تدارک ديده شده ويژه "روز جهانی زن "، تنها چند ساعت پيش از برگزاری آن لغو شده ، گفت دليل برگزار نشدن اين مراسم را نمی دانم ، اما حداقل اگر از لغو مراسم اطلاع داشتيم ، به اين محل نمی آمديم .

"فيروزه مهاجر"، در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، گفت که هدف از برگزاری اين مراسم ، اعتراض به وجود خشونتهای اجتماعی و خانگی عليه زنان بود. او که قرار بود در يک نمايشنامه ، نقش زنی را که دهانش را بسته اند، بازی کند، از لغو ديرهنگام اين مراسم انتقاد کرد. بسياری از آنان که در غروب امروز در پارک لاله تجمع کرده بودند، گفتند که از لغو مجوز برگزاری اين مراسم ، با خبر نبودند.

فيروزه مهاجر، از حدود۲۰۰ زن و دختری که برای شرکت در مراسم ، به پارک لاله تهران آمده بودند، می خواست تا محل را ترک کنند. او از تک تک آنها خواهش می کرد، اما هيچکدام به درخواستهای وی توجهی نمی کرد. قرار بود، در مراسمی که می بايست از ساعت ۱۷ امروز در اين محل برگزار شود، چند تن از زنان از سازمانهای غيردولتی و انجمنهای حمايت از زنان ،

سخنرانی کنند.

وزارت کشور، برای برگزاری اين مراسم که از۱۸ بهمن ماه (يک ماه پيش ) تبليغات وسيعی ، بويژه در سايتهای خبری صورت گرفته بود، مجوز صادر کرده بود که اين مجوز ساعت ۱۱ صبح امروز لغو شد. زنانی که برای شرکت در اين مراسم آمده بودند، به اعلام ديرهنگام لغو مراسم ، با سوت و کف زدن اعتراض کردند.

يک مسوول نيروی انتظامی در محل نيز گفت که خبر لغو مراسم ساعت ۱۱ به برگزارکنندگان اعلام شد. وی ، دليل لغو مجوز اين مراسم را تغيير شکل برگزاری برنامه های اعلام شده قبلی از سوی برگزارکنندگان دانست و افزود : شکل برگزاری اين برنامه ها مورد تاييد وزارت کشور نبود.

تجمع کنندگان ، لحظاتی را به شعار دادن پرداختند و از جمله خواستار آزادی "افسانه نوروزی " شدند، زنی که به جرم قتل به اعدام محکوم شده است . اين تجمع که با برخوردهای لفظی و فيزيکی محدودی همراه شده بود، ساعتی بعد، با دستگيری چند نفر از حاضران و نيز توصيه های پليس به ترک محل، خاتمه يافت .

 

 

ادعای مديرکل سياسی و امنيتی استانداری تهران درباره جلوگيری از مراسم زنان

 

علی تعالی مديرکل سياسی و امنيتی استانداری تهران در گفتگو با خبرنگار ايلنا به دروغ مدعی شد: «تجمع ظهر امروز در پارک لاله به مناسبت روز جهانی زن بدون مجوز برگزار شد.» در حاليکه برای اين تجمع از مدتها قبل مجوز اخذ شده بود.

وی ادعا کرد: «مجوز اين تجمع در روزهای گذشته از سوی استانداری صادر شده بود اما به دليل تغيير در برنامههای متوليان مراسم، اين مجوز لغو شد.»

اين مقام امنيتی درباره «تغيير در برنامههای متوليان مراسم» توضيحی نداد.

 

درباره لغو گردهمايی گروه های طرفدار حقوق زنان در پارک لاله تهران

 

فريبا مودت (راديو فردا): امروز هشتم مارس، روز جهانی زن است. اما گردهمايی گروه های طرفدار حقوق زنان و مخالفان خشونت عليه آنها در پارک لاله تهران، از سوی مقامات محلی غير قانونی خوانده شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک مقام بلندپايه نيروی انتظامی تهران گفت: از آنجايی که هيچگونه درخواست قانونی برای اين گردهمايی دريافت نشده است، اين تجمع غير قانونی است. هفت گروه طرفدار زنان در ايران شامل: مرکز فرهنگی زنان و جامعه زنان مستقل برای گردهمايی امروز در پارک لاله تهران دعوت شده بودند. آنها در يک سخنرانی مشترک اعلام کردند اين گردهمايی در اعتراض به خشونت گسترده عليه زنان در خانه و اماکن عمومی است. فرين عاصمی از يک روزنامه نگار تهرانی که امروز در پارک لاله حضور داشته، خواسته مشاهداتش را به راديو فردا بگويد.

روزنامه نگار تهرانی: ساعت پنج بعد از ظهر من رسيدم به ضلع شمال غرب پارک لاله. جمعيتی حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ نفر جمع شده بودند، نيروی انتظامی هم بود. بعد خانمها اعتراض می کردند که چرا جلوی مراسم گرفته شده و يکی از مسئولان برگزار کننده مراسم بيايد اين را اعلام کند. بعد يک خانمی آمد اين را اعلام کرد که ساعت ۱۱ صبح گويا مراسم لغو شده، با اين حال خانمها ماندند آنجا. در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعيت آقايان بودند که آقايان را نيروی انتظامی سعی می کرد از خانمها جدا کند. بعد ديگر کم کم جمعيت بيشتر شد، خانمها شروع کردند به خواندن سرود ای ايران و يار دبستانی و بعد شروع کردند به دست زدن و سوت زدن. نيروی انتظامی هم ديگر سعی نمی کرد زياد مردم را پراکنده کند. همانطوری جمع شده بودند در آن محوطه و سرود می خواندند.

فرين عاصمی (راديو فردا): کسی هم سخنرانی کرد؟

روزنامه نگار تهرانی: نه جلوی سخنرانی را می گرفتند و کسی نمی توانست سخنرانی کند. بالای تريبون نمی گذاشتند کسی برود. خود نيروی انتظامی بالای تريبون ايستاده بود و سعی می کردند مردم را محترمانه پراکنده کنند، ولی مردم می ايستادند، می رفتند يکم آنطرفتر دوباره می آمدند جلو. درگيری هم پيش نيامد.

ف . ع : بعد اين مراسم از طرف چه ارگانی لغو شده؟

روزنامه نگار تهرانی: اين را نمی گفتند. مردم هم سئوال می کردند از مسئولين برگزاری مراسم. يک خانمی بود که به نمايندگی از طرف مسئولين آمده بود، ولی نمی گفتند. فقط می گفتند يازده صبح يک فکس زده شده و گفتند که مجوز باطل است. نيروی انتظامی هم مرتب می گفت مجوز باطل شده، لغو شده، پراکنده بشويد، بفرماييد، ولی مردم ايستاده بودند.

ف . ع : واکنش مردم چه بود؟

روزنامه نگار تهرانی: خيليها برايشان بی تفاوت بود. انگار که اصلا می دانستند که قرار است کنسل بشود و کسی چيزی نمی گفت. يعنی مردم عصبانی نبودند و خيلی بی تفاوت ايستاده بودند.

 

گردهمايی زنان با حمله نيروهای بسيجی برهم خورد

ميراندا ايلز

خبرنگار بی بی سی در تهران

 

تجمع زنان در پارک لاله تهران به مناسبت روز جهانی زن که در فضايی صلح آميز آغاز شده بود با حمله نيروهای موسوم به بسيجی برهم خورد.

اعضای نيروی بسيج با حمله به اين مراسم، به ضرب و شتم شرکت کنندگان که شامل چند صد نفر می شد پرداختند و چندين زن و مرد را نقش زمين کردند.

مقامات ايرانی با لغو مجوز برگزاری اين تجمع تنها ساعاتی پيش از برپايی، سعی داشتند مانع تشکيل آن شوند.

اما چند صد زن ضمن خواندن سرودهای آزادی خواهانه و حمل پلاکارد از اين حکم سرپيچی کردند و در پارک لاله تهران گرد آمدند.

آنها برای شنيدن سخنرانی های فعالان درباره خشونت عليه زنان به مناسبت روز جهان زن گرد آمده بودند.

خانمی که در اين گردهمايی شرکت کرده بود گفت: "قرار بود برنامه های مختلفی داشته باشيم و نشان دهيم زنان چگونه در معرض خشونت هستند و نشان دهيم صدای زنان به جايی نمی رسد. اما آنها حتی به ما اجازه حرف زدن هم نمی دهند."

ده ها مامور پليس نيز با حضور در محل مانع از تجمع مردم شدند و به آنها دستور دادند به خانه های خود بروند.

پس از آنکه سازمان دهندگان محل را ترک کردند، نيروهای بسيج سوار بر موتور سيکلت و مجهز به باتوم وارد شدند و تلاش کردند زنان و مردانی را که هنوز در محل بودند مرعوب کنند.

برخی گزارش ها حاکی است که چندين نفر بازداشت شده اند.

زنان ايرانی با محدوديت های اجتماعی مختلفی مواجه هستند و بر اساس برخی از قوانين، از نيمی از حقوق مردان برخوردارند.