يکشنبه ۱۷ اسفند ١٣٨٢ – ۷ مارس ٢٠٠۴

 

۸ مارس، روز جهاني زن، فرخنده باد!

 

۸ مارس امسال، روز اعتراض عليه خشونت بر زنان!

 

عصر نو

 

سالي که گذشت سالي پر از فراز و نشيب براي زنان ايراني بود. از سوئي بسياري موفقيهاي بي نظير از جمله تعلق جايزه صلح نوبل به خانم شيرين عبادي، به جنبش زنان ايراني جان تازه اي بخشيد، از سوي ديگر اما حوادث تاسف باري همچون قتل خبرنگار ايراني الاصل کانادائي خانم زهرا کاظمي، ضربه اي ديگر بر پيکر جنبش زنان ايراني بود.

امسال زنان جهان و ايران،  ۸ مارس را با عنوان "اعتراض عليه خشونت بر زنان" جشن مي گيرند و تلاش مي کنند تا در سراسر جهان، با افشاي نمودهاي مختلف خشونتها، مبارزه اي همه جانبه را در اين زمينه سازمان دهند.

بسياري از تشکل هاي ايراني زنان که روز زن را در تهران جشن مي گيرند، اين روز را " روز تجمع اعتراضي عليه خشونت" نام نهاده اند. نگاهي به سياهه بلند نقض حقوق اوليه انساني زنان در جامعه ما، سيماي غير انساني آنچه را که بر زنان کشور ما، بويژه از سوي حکومت اعمال مي شود، هر چه آشکارتر مي کند..

خشونت بر زنان در ايران، نه تنها به لحاظ قانوني حمايت شده و ترويج مي شود، بلکه فرهنگ مردسالار و سنتي نيز امکان وسعت گيري آنرا هر چه بيشتر کرده، و زنان را در حوزه هاي خارج از نفوذ دولت، به شکلي ديگر و از طرف نزديکترين افراد خانواده، با آن مواجه مي سازد.

زنان ما راه دراز و دشواري براي رهائي از انواع خشونت در پيش دارند، چه خشونتي که در جامه و لباس حفظ قانون بر آنها روا مي شود و چه خشونت نانوشته اي که در عرصه هاي مختلف جامعه، در خانه، در محيط کار، در محيط درس، در سياست و ... بر آنها هر روز و هر لحظه روا مي شود.

به همين جهت مبارزه زنان براي رفع خشونت، عرصه هاي مختلفي را در بر مي گيرد، از يکسو مبارزه براي تغيير قوانين اسلامي که حقوق آنها را هر چه بيشتر محدود کرده است و از سوي ديگر تلاش همه جانبه در ترويج فرهنگي انساني، که حقوق زنان را بعنوان بخشي از حقوق بشر شناخته و به آن ارج و ارزش مي نهد. مبارزه اي که تنها در سايه همبستگي و همدلي بسياري از زنان و مردان ما امکان موفقيت خواهد يافت. در شرايطي که امکانات تکنيکي، عبور از مرزها را بسيار ساده کرده است و مرز جغرافيائي ديگر مانعي براي همکاري نيست، بايد تلاش کرد تا براي ساختن ايراني انسان سالار،  مرزهاي ديگر را نيز درهم نورديد.

ما به همراه زنان ايراني، ضمن بزرگداشت ۸ مارس روز جهاني زن، تلاش همه زنان ايراني چه در داخل ايران و چه خارج از آن را ارج گذاشته، و معتقديم تنها همبستگي همه زنان مي تواند تلاشهاي آنها را در راه مبارزه براي احقاق حقوق خود و نيز مبارزه عليه خشونت سرعت بخشيده و موفقيت آن ها را تضمين نمايد. پيروزي ما در گرو همبستگي ماست!